Soort vuurbal in lucht

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

Soort vuurbal in lucht

Hoi,

Dit is iets wat ik 2 jaar geleden in de zomer had gezien, ik weet niet zeker wat het precies is geweest en daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Dit was overigens niet in Nederland maar in Noord-Afrika. Ik zat op het terras toen ik mijn oma ineens hoorde zeggen: 'Hey, kijk dat eens'. Ik keek op en was net op tijd om een grote rood/gele vuurbal net de laatste meter af te zien leggen en vervolgens op te lossen boven het bos. Het was heel snel, maar dus langzamer dan een ster aangezien ik op tijd was om het te kunnen zien(Je ziet daar trouwens ook heel vaak vallende sterren). Het was echt groot en bijna een beetje vierkant..

Is het een komeet geweest? Het was trouwens s'nachts en heel donker, want er is geen verlichting. We hadden alleen een paar lichtjes op het terras.

Dit is waarschijnlijk een hele domme vraag :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Soort vuurbal in lucht

Zou best een meteoriet geweest kunnen zijn. En geen idee waarom het je een domme vraag lijkt. Als het zo'n serieuze was zoals uit je verhaal lijkt, dan is er zelfs nog een kans dat je met stug doorgooglen meer te weten komt.

Vraag is wel wat je bedoelt met
Het was heel snel, maar dus langzamer dan een ster
Sterren staan namelijk stil....?
(Je ziet daar trouwens ook heel vaak vallende sterren).
Heldere lucht, grotere hoogte, minder lucht- en lichtvervuiling. Kleine meteoroïden vallen dan ook veel beter op. De eerste keer dat ik in de bergen van Sumatra een sterrenhemel zag viel mijn bek open.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: Soort vuurbal in lucht

Jan van de Velde schreef:Zou best een meteoriet geweest kunnen zijn. En geen idee waarom het je een domme vraag lijkt. Als het zo'n serieuze was zoals uit je verhaal lijkt, dan is er zelfs nog een kans dat je met stug doorgooglen meer te weten komt.

Vraag is wel wat je bedoelt met Sterren staan namelijk stil....?

Heldere lucht, grotere hoogte, minder lucht- en lichtvervuiling. Kleine meteoroïden vallen dan ook veel beter op. De eerste keer dat ik in de bergen van Sumatra een sterrenhemel zag viel mijn bek open.
Ja sorry, verkeerd geformuleerd. Ik bedoel natuurlijk een vallende ster. Die zijn sneller.

Ik had wel eerst gegoogled maar ik wist het niet zeker. Was wel heel mooi om te zien. Dan is het waarschijnlijk een meteoriet geweest ja. Het leek echt heel dichtbij, net boven het bos. Maar in feite was het dus minstens 100 km hoog, hij verdampte immers in de atmosfeer..

De lucht is op dat soort plekken inderdaad veel helderder. S'nachts zie je zo veel sterren! Het is dat je blote oog er maar c. 3000 kunnen zien, het zijn er veel meer. Als je één sterrenbeeld vind, kun je van dat ene naar de andere navigeren... :eusa_whistle:

Hier in Amsterdam zie ik echt nooit sterrenbeelden, ik heb alleen twee keer de Orion gezien.

Bedankt voor je reactie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Soort vuurbal in lucht

Maar in feite was het dus minstens 100 km hoog, hij verdampte immers in de atmosfeer..
Dan begreep ik je verkeerd, en zul je er waarschijnlijk geen verdere informatie over vinden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 121

Re: Soort vuurbal in lucht

Dan begreep ik je verkeerd, en zul je er waarschijnlijk geen verdere informatie over vinden.
Zou het kunnen dat Maddo dénkt dat het minstens 100 km. hoog moet zijn geweest? het leek ook veel lager, dus misschien was het toch een meteoriet.

Reageer