Ernstig?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Ernstig?

Vele jaren geleden (24?) is in mijn huis een nieuwe meter (groepen) kast geplaatst.

Ook werden voor een groot gedeelte leidingen vernieuwd (ijzeren met rood en groen erin) voor nieuwe.

Onlangs wilde ik een lamp verwijderen. De schakelaar zit op een combi: stopcontact/schakelaar.

Ik ben voorzichtig. Zette de betreffende groep uit en checkte de kroonsteen met de spanningzoeker.

Tot mijn verbijstering zag ik het volgende: de stroom was niet van de lampbedrading af als de schakelaar aan staat.

En beide polen van het stopcontact gaven stroom aan.

Alleen als ik aardlekschakelaar (er is er 1 die alles, behalve de keukengroep beschermt) uitschakel,

staat er geen stroom op. Is mijn verbijstering terecht? Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Ernstig?

Heb je wel de juiste groep uitgezet?

Het kan zijn dat de combischakelaar op een andere groep zit dan de rest in die zelfde ruimte.

Als het goed is heb je alleen spanning op de bruine (fase) draad en op de zwarte (schakeldraad).

De blauwe (retour) draad voert als het ware de spanning weer af (je moet wel een gesloten cirkel houden), en die spanning zou je kunnen meten indien er meer aparaten op diezelfde groep aan staan.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Ernstig?

Met een spanningszoeker kun je dat ook niet testen. Als er ergens bekabeling dicht langs de afgesloten kabels loopt zul je ook spanning meten met zo'n ding.

Probeer het eens met de lamp erin.

Dat je niks meet als alle spanning van de installatie af is is dan gelijk ook een stuk logischer.

Je verbijstering is dus niet terecht, je bent gefopt door een meetmethode die niet deugt.
Programmers don't byte, they nibble a bit

Reageer