Beschouwing, "veiligheid vs vrijheid"

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Beschouwing, "veiligheid vs vrijheid"

Goedemiddag,

Voor het vak Nederlands moet ik een beschouwing schrijven over het onderwerp "Veiligheid versus Vrijheid". Nu kan ik nog niet zoveel aan het middenstuk doen, dus heb ik besloten om alvast te sleutelen aan de inleiding.

Voor de inleiding had ik het volgende in gedachte:

""Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety deserve neither liberty nor safety." Dit waren de woorden van Benjamin Franklin omstreeks 1750. Deze citaat vertelt ons dat veiligheid een illusie is. Introduceer een nieuwe veiligheidsmaatregel om passagiers te beschermen tegen terroristen en iedereen denkt dat hij veilig is. Vanaf dat moment is er slechts één aanslag nodig om dit beeld te veranderen. Vrijheid zal echter nooit verdwijnen. Hoeveel aanslagen er ook zullen zijn. Mensen die hun vrijheid willen opofferen voor het woord veiligheid, verdienen beide niet.

Zeker de laatste paar weken is de vraag of het verkleinen van de privacy voor meer veiligheid wel toelaatbaar is. Mag de overheid jou privacy schenden om veiligheid te bieden? Of zijn de woorden van Benjamin Franklin nog steeds van toepassing?"


Nu wilde ik weten, of het verstandig is om mijn beschouwing zo te beginnen of raden jullie aan om het toch net iets anders te doen?

Alvast bedankt,

Winters

Berichten: 7

Re: Beschouwing, "veiligheid vs vrijheid"

Oké, onderhand is mijn eerste vraag niet meer relevant. (commentaar mag nog altijd)

Ik heb op dit moment een 2e vraag:

Hoe moet ik in de beschouwing zelf, mijn bronnen aanduiden?

Moet dat op een van de volgende manieren:

In de Volkskrant van 2 januari staat dat 58% van de bevolking.....

Volgens het NRC Handelsblad van 2 januari 2009 "...........", aldus Henk, professor wiskunde aan de Radbouduniversiteit.

Of zijn beide verkeerd en is er een totaal andere manier?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Beschouwing, "veiligheid vs vrijheid"

Betreffende de vraag die je in eerste instantie stelde, heel mooi! Je begint met een citaat van een bekend persoon, en maakt het interessant voor de lezer om verder te gaan. Tevens geef je hiermee ook duidelijk aan waar je beschouwing over zal gaan. Prima dus.

Afhankelijk van de hoeveelheid bronnen die je gebruikt (als het er aardig wat zijn) dan zou je het beste kunnen werken met een nummering en een aparte referentie lijst.

Je krijgt dan bijvoorbeeld zoiets1. Waarbij de 1 correspondeerd aan een nummer in je referentie lijst.

Referenties

1. Eerste bron

2. Tweede bron

3. etc...

Hiervoor is ook specifieke software beschikbaar die alles heel handig en automatisch voor je kan opmaken. Kijk daarvoor eens op de Wetenschapsforum-lijst van aangeraden software. Kijk daar vooral eens naar entries van Jabref en Mendeley. Je zou ook kunnen overwegen om Endnote (triall versie) te gebruiken. Deze intergreren stuk voor stuk in zowel Microsoft office, Open office. Voor LaTeX is een Bibtex referentiemanager aan te raden.

Verder, een zoektocht op google kan ook helpen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer