Springen naar inhoud

Snelheidsbepalende stap van de ketogenese

• Log in om te kunnen reageren

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 januari 2010 - 14:38

In tijden van intensieve vetzuuroxidatie en verzadiging van de citroenzuurcyclus, zal de overmaat aan acetyl-CoA in de lever omgezet worden in ketolichamen. Een potentiŽle examenvraag vraagt naar de belangrijkste regulerende stap die de snelheid van de ketogenese bepaalt.

De twee voornaamste kandidaten voor deze titel zijn het hormoon-sensitief lipase en het acyl-CoA-dehydrogenase. Het hormoon-sensitief lipase zorgt immers voor de lipolyse (afbraak van triglyceriden tot vetzuren) en de vetzuren die daarbij vrijkomen kunnen via de vetzuuroxidatie een bron van acetyl-CoA vormen voor de ketogenese. Het acyl-CoA-dehydrogenase is het sleutelenzym van de vetzuuroxidatie en katalyseert de eerste stap ervan.

Nu blijkt het hormoon-sensitief lipase het belangrijkste enzym te zijn, maar ik vraag me af wat ervoor zorgt dat het boven acyl-CoA-dehydrogenase staat. Is het hormoon-sensitief lipase deficiŽnt, dan kunnen triglyceriden niet goed afgebroken worden. Er zal bijgevolg een tekort zijn aan oxideerbare vetzuren en dus ook aan acetyl-CoA voor de ketogenese. Is het acyl-CoA-dehydrogenase deficiŽnt, dan zullen triglyceriden nog steeds afgebroken kunnen worden tot vetzuren, maar deze laatste zullen zich opstapelen en niet geoxideerd worden. Er zal bijgevolg ook een tekort zijn aan acetyl-CoA voor de ketogenese.

Wat maakt het ene belangrijker dan het andere (als dat al zo is)?

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 januari 2010 - 15:21

Door middel van een deficientie kan je meestal geen snelheidsbepalende stap bepalen. Stel je voor dat je een groep mensen aan de lopende band hebt werken. Elk persoon doet 1 specifiek iets, echter de ene persoon is iets sneller dan de andere. De persoon die het langzaamst werkt is dan de limiternde factor m.a.w de snelheidsbepalende stap. Als je nu een van deze personen aan de lopende band de hersens in slaat dan zal het product nooit worden afgebouwd onafhankelijk of dit nu de snelste of de langszaamste persoon was.
"Meep meep meep." Beaker

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 januari 2010 - 17:37

Ik begrijp het, bedankt!

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2010 - 18:04

Ik vermoed dan dat niet het lipase, maar het hormoon dat het controleert limiterend zal zijn. Lijkt me biochemisch ook logisch.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures