Warmte omzetten naar electriciteit

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Warmte omzetten naar electriciteit

hallo

ik heb een openhaard en nou zou ik daar de warmte van willen gebruiken om electriciteit mee op te wekken,ik heb hierover wel een paar ideeen maar zonder de juiste benamingen kom ik niet verder.

#via een stoommachine(keteltje met water en een radje en voila,maar hiervoor moet je steeds water bij vullen en je hebt nogal wat ruimte nodig.

#via de kachelpijp( in de buis een schoep plaatsen die door de warmte wordt rondgedraaid,hiervoor heb ik geen benaming maar ik denk dat er toch wel iets voor moet zijn.

#via pelletier(geen idee wat het is maar ik kwam het tegen op google)

#waarschijnlijk gaan we een kachel nemen die ook op de cv aangesloten kan worden,mischien dat we daarop een rad (in het buizenstelsel)kunnen aansluiten,zoals een watermolen.

mischien zijn er nog andere dingen maar die weet ik nog niet.

graag zou ik jullie advies willen hebben zodat ik zelf op zou kunnen wekken en minder energie zou gaan gebruiken en zo een handreiking kunnen doen voor het milieu.

groet hoveniertje

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Warmte omzetten naar electriciteit

Energie onttrekken van de hete gassen die vrijkomen uit een openhaard is relatief gevaarlijk. Omdat je energie gaat proberen onttrekken gaan die gassen kouder worden en dus niet snel genoeg meer opstijgen. Het probleem dat je dan krijgt is dat er een mogelijkheid bestaat dat alle CO2 in je huis blijft hangen. Opletten dus met wat je doet!

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Warmte omzetten naar electriciteit

Alle lampen vervangen door goede ledlampen en ook spaarlampen.

Dat zet veel meer zoden aan de dijk.

En de energie van een openhaard is alleen tijdelijk, je moet eerst naar de winst kijken die men heeft.

Dus de kWh bekijken.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 3

Re: Warmte omzetten naar electriciteit

Energie onttrekken van de hete gassen die vrijkomen uit een openhaard is relatief gevaarlijk. Omdat je energie gaat proberen onttrekken gaan die gassen kouder worden en dus niet snel genoeg meer opstijgen. Het probleem dat je dan krijgt is dat er een mogelijkheid bestaat dat alle CO2 in je huis blijft hangen. Opletten dus met wat je doet!
ok ik zal niet mijn kachel pijpen openzagen,maar ik heb 2een heteluchtkamer achter de kachel met 2 uitgangen waarlucht uitstroomt doormiddel van de ventilatoren die aangaan wanneer het warm genoeg is,mischien kan ik hier wat mee.

deze uitgangen komen nu uit in mijn woonkamer
Schwartz schreef:Alle lampen vervangen door goede ledlampen en ook spaarlampen.

Dat zet veel meer zoden aan de dijk.

En de energie van een openhaard is alleen tijdelijk, je moet eerst naar de winst kijken die men heeft.

Dus de kWh bekijken.
mijn kachel staat vanaf oktober tot april te branden ongeveer 24 uur per dag,en dan word het meestal ook donker dus als je alleen hiermee al genoeg stroom zou kunnen opwekken voor de verlichting is het al weer meegenomen en zou het dus een heleboel kunnen schelen

Berichten: 12.262

Re: Warmte omzetten naar electriciteit

Ik zou die peltiers (thermopiles, thermoelectric geneators, het heeft diverse benamingen) eens nader onderzoeken.

Het werkingsprincipe berust op een stroom van warmte van een warm naar een koud object, waarbij electriciteit ontstaat. Feitelijk zou je dus 1 kant tegen de kachel kunnen schroeven, en aan de andere kant een koelblok. Hoeveel electriciteit er mee te maken valt hangt nogal van de praktijk af... misschien een tiental watt?

Als praktische oplossing voor thuis is het denk ik niet de moeite, maar het maakt een leuk experiment. Overigens zijn er wel praktische toepassingen zoals het opladen van een gsm middels de hitte van een kampvuur en dergelijke.
Victory through technology

Berichten: 33

Re: Warmte omzetten naar electriciteit

Vorig semester heeft er bij ons op school een team met een thermogenerator gewerkt.

In theorie is het allemaal mooi en lijkt het ook wel haalbaar, maar het grote probleem is een groot genoeg temperatuursverschil handhaven...Ook de prijs schijnt nogal tegen te vallen.

Berichten: 9

Re: Warmte omzetten naar electriciteit

Je zou een warmelucht- of Stirlingmotor kunnen koppelen met een generator. Het rendement ligt niet zo hoog als bij peltier elementen, maar het is praktisch eenvoudiger te realiseren als je een beetje bruikbaar vermogen wil opwekken.

Info over de Stirling motor vindt je zat op het net.

Reageer