Springen naar inhoud

Infraroodstraling

• Log in om te kunnen reageren

Iris-

Iris-

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2010 - 22:08

Ik zoek even een uitleg voor mijn eindwerk.
Ik heb een klein stukje in mmijn eindwerk waar het over de invloed van infraroodstraling op de huid gaat.

In verschillende informatiebronnen kan je vinden dat infraroodstralen de schade, die UVA- en UVB-stralen aan de huid hebben toegebracht, zouden versterken. Maar lijk nergens te vinden waarom dit zo zou zijn?

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 januari 2010 - 22:30

Ik vnid wel iets, maar houd me niet verantwoordelijk voor de inhoud, ik heb hier geen verstand van:

http://74.125.77.132.../...=nl&strip=1
http://lib.bioinfo.pl/pmid:19319494

Hautarzt. 2009 Apr ;60 (4):301-4 19319494 (P,S,G,E,B,D)
[IRA protection. Needs and possibilities]
[My paper] P Schroeder, J Krutmann
Institut für umweltmedizinische Forschung, Heinrich-Heine-Universität-Düsseldorf gGmbH, Auf'm Hennekamp 50, 40225 Düsseldorf. Peter.Schroeder@uni-duesseldorf.de
When it comes to skin damage, solar radiation is often regarded to be identical to ultraviolet (UV) but it includes much more. Over 90% of solar radiation is in the non-UV-range. Infrared A radiation (IRA, 760-1440 nm) accounts for around 30% of the solar energy reaching the earth's surface and exert detrimental effects on the skin. IRA alters the collagen equilibrium of the dermal extracellular matrix by leading to an increased expression of the collagen degrading enzyme matrixmetalloproteinase-1 while decreasing the expression of the dominant collagen gene Col1alpha1. IRA therefore leads to endpoints similar to UV, but the underlying biological mechanisms are substantially different. IRA acts via the mitochondria. IRA-specific protective approaches should be added to conventional sun protections strategies.
Mesh-terms: Humans; Infrared Rays :: adverse effects; Radiation Protection :: methods; Skin :: drug effects; Skin :: radiation effects; Sunburn :: etiology; Sunburn :: prevention & control; Sunscreening Agents :: administration & dosage;

en die eerste link (cache-geheugen van Google, dus zal mogelijk niet lang in deze vorm bestaan) geeft nog meer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 januari 2010 - 11:41

Infrared radiation induces the p53 signaling pathway: role in infrared prevention of ultraviolet B toxicity.
Infrared radiation affects the mitochondrial pathway of apoptosis in human fibroblasts.
Effects of near-infrared radiation on the epidermal proliferation and cutaneous immune function in mice.
Photoprotection in the infrared radiation range
Infrared plus visible light and heat from natural sunlight participate in the expression of MMPs and type I procollagen as well as infiltration of inflammatory cell in human skin in vivo.

zomaar wat artikelen die ik na een simpele zoektocht op pubmed tegen ben gekomen...

Let in het laatste artikel ook op de conclusie:

IR/visible light and heat of natural sunlight, in addition to UV, play a role in modulating the expressions of MMPs and procollagen, and inflammatory cell infiltration in human skin

"Meep meep meep." Beaker

Iris-

Iris-

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2010 - 16:12

Dankjewel, daar kan ik wel wat mee. Enige nadeel is dat het in het Engels is, voor sommige termen :eusa_whistle: .
Dankjewel.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 januari 2010 - 16:40

Dat zal toch iets zijn waar je aan zal moeten proberen te wennen. Tegenwoordig is eigenlijk alle wetenschappelijke literatuur in het engels. Mocht je een woord bijvoorbeeld niet goed begrijpen dan zou je natuurlijk via babelfish of via wikipedia de betekenis kunnen proberen te achterhalen. Alternatief staat het je natuurlijk ook vrij om de vraag hier voor te leggen.
"Meep meep meep." Beaker

Iris-

Iris-

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2010 - 16:52

Mits wat opzoekingswerk zal het me wel lukken, inderdaad :eusa_whistle:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures