Schuifspanning

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

Schuifspanning

Als er op een kubusvormig volume elementje een schuifspanning werkt dan werkt die schuifspanning op 4 zijden van de kubus.(zie tekening)

Ik begrijp dat dit niet anders kan mits er evenwicht is , maar ik snap niet van waar de 2 andere schuifspanningen komen ? bijvoorbeeld als er een kracht verticaal is gericht , dan snap ik niet waar de horizontale schuifspanningen vandaan komen?
Bijlagen
schuif.jpg
schuif.jpg (6.31 KiB) 239 keer bekeken

Berichten: 228

Re: Schuifspanning

oké, dat was een domme vraag, ik was even verward, excuses !

Euhm , ik zal dit topic dan gebruiken voor een andere vraag:

We hebben een formule gezien voor de spanningen in een axiaal belaste staaf die bestaat uit 2 verschillende materialen,

spanning zwakste materiaal = F / (Az + nAs) met Az oppervlakte zwak materiaal en As oppervlakte sterk materiaal.

n is de verhouding van de 2 E-modulussen.

spanning sterkste materiaal = n* spanning zwakste

Met deze formules komt het nu zo uit dat de krachtverdeling over de staaf zijn doorsnede niet evenredig is met de oppervlakte. Ik begrijp niet waarom de kracht selectief zijn weg zou kiezen tussen de 2 materialen ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Schuifspanning

velgrem3.png
velgrem3.png (4.3 KiB) 243 keer bekeken


welke van de twee veren levert de grootste tegenkracht?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 228

Re: Schuifspanning

welke van de twee veren levert de grootste tegenkracht?
de meest stijve veer, met de grootste veerconstante.

Maar gaat in dit geval, doordat de krachten door beide veren niet gelijk zijn , geen moment ontstaan die dat wat tegenwerkt ? Moet de kracht F dan niet op een andere plaats aangrijpen ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Schuifspanning

Ja, er trekt het een en ander krom, vandaar ook dat ik de trekstaaf in een geleiding plaatste. Maar daar gaat het niet om, zou die staaf van jou vanwege zoiets mogelijk ook niet krom trekken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 228

Re: Schuifspanning

Ja, er trekt het een en ander krom, vandaar ook dat ik de trekstaaf in een geleiding plaatste. Maar daar gaat het niet om, zou die staaf van jou vanwege zoiets mogelijk ook niet krom trekken?
Ja, inderdaad. Het lijkt me dan dat als je de resulterende kracht niet laat aangrijpen in het juiste punt, dat het samenvoegen van 2 materialen in feite niet veel uithaalt ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Schuifspanning

Of dat je door een juiste keuze van aangrijping dus juist wél gewenste effecten kunt bereiken :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 228

Re: Schuifspanning

Of dat je door een juiste keuze van aangrijping dus juist wél gewenste effecten kunt bereiken :eusa_whistle:
Uiteraard ](*,)

bedankt

Reageer