helium

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

helium

Hallo, ik zou graag willen weten hoe schadelijk het zou zijn helium in te ademen voor het vervormen van je stem. Ik heb thuis een fles helium met ballonnen, die eigenlijk gebruikt zouden moeten worden voor het opblazen en laten stijgen van deze ballonnen.

Ik neem aan dat je in de buitenlucht deze heliumballonnen ook kunt gebruiken voor die stemvervorming, maar tot welke mate?

Alvast bedankt voor de hulp!

Berichten: 80

Re: helium

Het langdurig inademen van helium kan schadelijk zijn. Voor het hoge stemmetje moet het overigens wel zuiver helium zijn.

ik zou dus niet urenlang aan zo'n fles/balon lopen hijgen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: helium

ik zou dus niet urenlang aan zo'n fles/balon lopen hijgen...
Afbeelding Ga zeker NIET rechtstreeks met je mond aan de fles :?: ;) :shock:

Als je het persé wil doen, gebruik dan een ballonetje dat je niet te veel vol laat lopen...

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: helium

gezond is het nooit, maar aangezien helium een edelgas is kan het weinig kwaad. je krijgt er vrij snel een droge keel van en een grappig stemmetje. overigens bevat lucht ook een beetje helium. wij ademen dat constant in en dat kan geen kwaad.

Wanneer echter de helium vervuild is kan er zeker een gezondheidsrisico optreden. Zo te horen heb je zo'n cilinder. ik denk dat dat wel goed zit. Doe het een keer, laat ze lachen en laat het daarbij. :shock:
may the force be with you

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: helium

gezond is het nooit, maar aangezien helium een edelgas is kan het weinig kwaad.
Ik ben het er niet helemaal mee eens. Op het moment dat je een volledige teug helium inademt, dan is er een kans dat je gaat trippen door het zuurstof gebrek. Helium drukt je zuurstof weg. Ik heb het wel eens gedaan het is wel grappig, maar eigenlijk ben je aan het trippen omdat er geen zuurstof meer in je hersenen zit. Het is alsof je een heel erg heftige bloedarmoede aanval krijgt. Misschien ken je het dat als je opstaat dat je dan allemaal sterretjes voor je ogen ziet en wat lichter in je hooofd wordt. Dat gebeurd dus ook als je een flinke helium teug neemt.

Doe je dit te lang of te heftig, dan is het niet alleen schadelijk voor je longen, maar kan je gewoon flauwvallen door het zuurstof tekort.

Voor stemmetjes gewoon een balonnetje gebruiken, en begin met een mondvol inademen ofzo. Misschien is dat al genoeg voor je stemmetje. Ik weet niet je longinhoud of hoe groot je bent. Je kan beter voorzichtig beginnen dan is het geen probleem.

De kans dat er iets mis gaat is bijna niet bestaand, maar ik wilde je even laten weten wat er gebeurd en wat het resultaat kan zijn. Heel veel mensen hebben wel eens helium ingeademt en die leven ook allemaal nog, dus je hoeft je geen zorgen te maken, als je maar weet wat je doet. Is eigenlijk met alles zo.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: helium

Ga zeker NIET rechtstreeks met je mond aan de fles
Dat lijkt mij om de druk? ..je wilt je longen niet kapot blazen
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: helium

Dat lijkt mij om de druk? ..je wilt je longen niet kapot blazen


yep, en 't zou de eerste keer niet zijn dat er daarmee een fataal ongeluk gebeurt... :shock:

Berichten: 1

Re: helium

Een oud onderwerp, maar de antwoorden die tot nog toe gegeven zijn zijn naar mijn idee volstrekt onvoldoende.

Het inademen van Helium is zeer gevaarlijk. Twee keer achter elkaar inademen en je loopt ernstig gevaar op hersenletsel, bewusteloosheid, een hartstilstand of accuut overlijden.

Meestal gaat het goed, omdat je tussendoor inademd, maar je bent dus al wel halverwege een mogelijk ernstig ongeluk. Ik zou dus zeggen niet aan beginnen!

Geloof je me niet lees dan ook het artkel op onderstaande link eens:

http://www.telegraaf.nl/buitenland/3021991...n_helium__.html

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: helium

Risico op verstikking mag je nooit onderschatten maar als je verantwoord met helium omgaat is er in principe weinig aan de hand. Je moet het bijvoorbeeld niet elke dag doen, vooral wel een paar keer flink ademen tussen twee van die stemgrappen door, etc.

Kan je je adem een halve minuut inhouden, dan kan je gedurende die halve minuut ook heliumgrappen uithalen. Daarna enige tijd gewone lucht ademen om de boel weer in balans te brengen.

Dan maar meteen de de MSDS erbij pakken:

"Toxicology

Asphyxiant in high concentration. Some sources of helium may contain small amounts of arsenic compounds; if helium is to be used in demonstration lectures, the composition should be checked before use."

Zoals eerder opgemerkt: NOOIT direct van de fles inhaleren!
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 1

Re: helium

Geachte dames/ heren,

zie: www.wowstuff.co.uk/airswimmers. Op deze site staat een met helium te vullen haai die mbv een cylinder gevuld wordt. Kunt u mij vertellen

1.welke gevaren het gebruik van de haai en het vullen kan opleveren bij normaal gebruik en aan welk percentage je moet denken?

2.De gevulde haai (ongeveer 120 cm lang) zou op kinderfeestjes in huiselijke kring worden gebruikt eventueel in een schoolleslokaal e.d.

3.Mocht de haai stuk gaan levert dat ademhalingsproblemen of brengt het andere problemen met zich mee?

4.In geval 3: mocht de haai direct naar buiten vervoerd worden levert dat voor een volwassen iemand die de haai naar buiten brengt gezondheidsproblemen met zich mee en is er gevaar voor kinderen die in de huiskamer/ schoollokaal achter blijven problemen (kinderen tussen 4-12 jaar)?

5.Hoe en waar kan de cylinder en haai (ongeveer 50 cm hoog) het best bewaard worden? Kan dat bijv. op een werk/slaapkamer of in een schuur die in de winter koud en in de zomer warm is en waar zich ook in de winterdag duiven bevinden? Ik ruik wel een vreemde geur in de kamer: kan dat kwaad?

6.Waar zou ik volgens u nog verder op moeten letten/aan moeten denken?

Dank en hartelijke groet,

Bruins

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: helium

wilbruins schreef:Geachte dames/ heren,

zie: www.wowstuff.co.uk/airswimmers. Op deze site staat een met helium te vullen haai die mbv een cylinder gevuld wordt. Kunt u mij vertellen

1.welke gevaren het gebruik van de haai en het vullen kan opleveren bij normaal gebruik en aan welk percentage je moet denken?
Als je hem vult met een kleine cilinder met geschikt reduceerventiel, zoals ook balonnen worden gevuld, kan het geen kwaad. Je kunt gewoon vullen met puur helium.
2.De gevulde haai (ongeveer 120 cm lang) zou op kinderfeestjes in huiselijke kring worden gebruikt eventueel in een schoolleslokaal e.d.

3.Mocht de haai stuk gaan levert dat ademhalingsproblemen of brengt het andere problemen met zich mee?
nee, de hoeveelheid helium die daarbij vrijkomt is absoluut niet schadelijk.
4.In geval 3: mocht de haai direct naar buiten vervoerd worden levert dat voor een volwassen iemand die de haai naar buiten brengt gezondheidsproblemen met zich mee en is er gevaar voor kinderen die in de huiskamer/ schoollokaal achter blijven problemen (kinderen tussen 4-12 jaar)?
Zolang degene die de haai naar buiten brengt niet met zijn neus direct boven het lek gaat hangen is er niks aan de hand.
5.Hoe en waar kan de cylinder en haai (ongeveer 50 cm hoog) het best bewaard worden? Kan dat bijv. op een werk/slaapkamer of in een schuur die in de winter koud en in de zomer warm is en waar zich ook in de winterdag duiven bevinden? Ik ruik wel een vreemde geur in de kamer: kan dat kwaad?
De haai moet je gewoon in de buitenlucht leeg laten lopen na gebruik, en de cilinder kan terug naar de leverancier. Als je een vreemde geur ruikt is dat waarschijnlijk afkomstig van het plastic waar de haai van is gemaakt. Helium ruikt nergens naar.
6.Waar zou ik volgens u nog verder op moeten letten/aan moeten denken?
Bij normaal gebruik is helium absoluut niet schadelijk. Problemen ontstaan wanneer mensen (voor de lol) grote teugen helium inademen. Daar is hier geen sprake van en je hoeft je dus ook niet al te veel zorgen te maken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer