H3o+/h+ en zuren of basen aan elkaar of uit elkaar

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 213

H3o+/h+ en zuren of basen aan elkaar of uit elkaar

Ik heb een aantal vragen over scheikunde en dat zijn de volgende:

- maakt het uit of je in reactievergelijkingen H3O+ of H+ zet:

Stel je hebt de volgende reactie (wij moeten er ook altijd de tribune ionen erbij zetten)

2 Na+ (aq) + S2- (aq) + 2 H3O+ (aq) + SO42- (aq) --> H2S (g) + 2 H20 (l) + 2 Na+ (aq) + SO42- (aq)

hier klopt het, als het goed is. Maar normaal schrijven wij ipv H3O+ , H+. Dan krijg je dit:

2 Na+ (aq) + S2- (aq) + 2 H+(aq) + SO42- (aq) --> H2S (g) + 2 Na+ (aq) + SO42- (aq)

maar dan kan je de zuurstofmoleculen niet kloppend maken. Ben ik nou gewoon wat vergeten, of moet ik die andere notatie gebruiken

- wanneer moet je zuren en basen aan elkaar schrijven?

Normaal gesproken moet je toch sterke zuren en sterke basen in ionen schrijven. En zwakke zuren en zwakke basen 'aan elkaar'

maar als je nu NaH2PO4 hebt. Ik dacht H2SO4 is een sterke base, dus die schrijf je in ionen. Dus dit Na+ (aq) + 2 H+ (aq) + SO42- (aq)

maar het blijkt dus dat je het gewoon als NaH2PO4 (aq) moet schrijven. Hoe zit dit nou precies?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: H3o+/h+ en zuren of basen aan elkaar of uit elkaar

1) Het maakt niet uit of je waterstofionen of hydroxoniumionen schrijft in de reactie.

Wel wetende dat de waterstofionen altijd als hydroxoniumionen voorkomen mag men gerust ter vereenvoudiging het zo schrijven in de reactie.

Dit heeft geen invloed op de atoombalans links en rechts van de reactiepijl.

(in het ene geval wordt er water gevormd, in het andere geval wordt dit weggelaten)

2) Deze vraag is ietswat verwarrend gesteld.

Zwavelzuur, H2SO4, is inderdaad een sterk zuur.

Sterke zuren en basen staan erom bekend om volledig te dissociëren in water.

Dit is een evenwichtreactie die praktisch volledig aflopend is.

Bij zwakke zuren ligt dit iets complexer.

Zo zal natriumwaterstofdifosaat dissociëren in het natriumion en het diwaterstoffosfaation.

de natriumionen reageren niet verder maar de diwaterstofionen echter wel.

Het diwaterstoffosfaation staat in een evenwichtsreactie met het waterstoffosfaation, wat op zijn beurt in evenwicht staat met het fosfaation.

Deze reactie is niet geheel aflopend en wordt meestal met een zuurdissociatieconstante (Ka) vermeld.

De meeste polyprotische zwakke zuren geven hun protonen (H+) één per één af.
Afbeelding

Reageer