Springen naar inhoud

Vraagstuk - spanning en potentiaal

• Log in om te kunnen reageren

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2010 - 20:09

Hallo,
Ik moet tegen morgen een vraagstuk afwerken van fysica, maar ik geraak er gedeeltelijk niet goed uit.

Vraagstuk: Een elektron bevindt zich op een bepaald ogenblik in een punt P1 van een elektrisch veld. De potentiaal in het punt bedraagt 220V.
a) Bereken de potentiele elektrische energie die het elektron bezit.
b) Even later bevindt het elektron zich in een punt P2. Tijdens de verplaatsing van P1 naar P2 heeft de elektrische kracht een arbeid van +9,15 . 10-17 J (ik bedoel dus 10 tot de -17de) op het elektron. Bereken de potentiaal P2.

Mijn berekening:

a) Ik ben vertrokken vanuit de algemene formule voor de potentiaal V= Epot/Q, dus dat wordt dan omgevormd dat Epot= V.Q = 220V. 1,6.10-19J (ik bedoel hier ook 10 tot de -19de) = 3,52.10-17J
Nu in de oplossingen van het boek staat: - 3,52. 10-17J: vanwaar de negatieve waarde?

b) Ik ben vetrokken vanuit de formule voor de arbeid waaruit ik dan de spanning kan halen dus: W=Q.U dat wordt dan voor de spanning U=W/Q = +9,15.10-17 J / 1,6.10-19C= 571,88 V.
Nu dat ik de spanning(571,88 V) heb en de potentiaal V1 (220V) dacht ik als volgt te doen:
U= V1-V2
U-V1=-V2
-U+V1=V2

Als ik dat dan invul: -571,88 V + 220V= -351,88 V
Dit zou dan de potentiaal in punt P2 zijn (volgens mij), maar dat klopt niet volgens de oplossing dus er is iets dat ik fout doe.

(Note: Ik weet niet goed hoe ik bijvoorbeeld: 10-17 echt tot een macht kan schrijven met de pc).

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 januari 2010 - 20:36

(Note: Ik weet niet goed hoe ik bijvoorbeeld: 10-17 echt tot een macht kan schrijven met de pc).

kwadraatjes en derdemachten: met je rechtse Alt en een van de cijfertoetsen boven je letterklavier:
etc
Andere sub op superscripts: met de aA knop boven het venster waar je je bericht typt. tekst selecteren en keuze uit aA meuutje aanklikken.

In Word: Word heeft x2 en x2 knopjes die ongeveer werken als onze aA knop.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2010 - 21:40

kwadraatjes en derdemachten: met je rechtse Alt en een van de cijfertoetsen boven je letterklavier:
etc
Andere sub op superscripts: met de aA knop boven het venster waar je je bericht typt. tekst selecteren en keuze uit aA meuutje aanklikken.

In Word: Word heeft x2 en x2 knopjes die ongeveer werken als onze aA knop.

Bedankt, weet je misschien ook iets over het vraagstuk?

Rexxar

Rexxar

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2010 - 21:43

wat is de algemene spanning van een elektron? en van een proton? dan weet je misschien al waar dat - tekentje vandaan komt

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2010 - 21:48

wat is de algemene spanning van een elektron? en van een proton? dan weet je misschien al waar dat - tekentje vandaan komt

Bedoel je dan een elektronvolt? Die staat bij ons in het boek met een positieve waarde. Een elektron heeft een negatieve lading heeft het daar mee te maken. Is dan de potentiaal van een elektron altijd negatief?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 januari 2010 - 21:58

a) Ik ben vertrokken vanuit de algemene formule voor de potentiaal V= Epot/Q, dus dat wordt dan omgevormd dat Epot= V.Q = 220V. 1,6.10-19J (ik bedoel hier ook 10 tot de -19de) = 3,52.10-17J
Nu in de oplossingen van het boek staat: - 3,52. 10-17J: vanwaar de negatieve waarde?

Een elektron heeft als lading in absolute waarde de eenheidslading, maar het teken is negatief. Als ik de elektrische eenheidslading (die je zelf al gaf) noteer als e, dan is de lading van een proton e maar van een elektron -e.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Rexxar

Rexxar

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2010 - 22:04

Ik bedoelde de lading van een elektron, want daarmee ga je immers rekenen.
Ik zie dat je nog een foutje gemaakt hebt, want de lading Q is in Coulomb en niet in Joule. Joule is al energie.

de potentiale energie van een elektron is wel gewoon positief, want energie is positief.

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2010 - 22:15

Bedoel je dan een elektronvolt? Die staat bij ons in het boek met een positieve waarde. Een elektron heeft een negatieve lading heeft het daar mee te maken. Is dan de potentiaal van een elektron altijd negatief?

Ah ok, ik begrijp het. Heb je misschien een idee over de b) vraag?

Rexxar

Rexxar

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2010 - 22:29

ik heb in mijn binas gekeken en zie dat ik voor de arbeid door veld kan gebruiken WP1 :eusa_whistle: P2 = q(VP1 - VP2)
en weet je de 'W', je weet de 'q' en je weet 'VP1'

zeg voor het gemak VP2=x en dan kan je makkelijk rekenen

oh, de energie is wel negatief omdat het elektron een negatieve lading heeft.

Veranderd door Rexxar, 11 januari 2010 - 22:37

Rexxar

Rexxar

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2010 - 22:47

zou er toevallig 791,88v uit moeten komen?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures