Springen naar inhoud

Massa valt op veer; bereken frequentie

• Log in om te kunnen reageren

JeanJean

JeanJean

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2010 - 21:12

Goeieavond,

Een horizontaal plateau (M = 2,00 kg) wordt ondersteund door een veer (k = 2000 N/m). Van een hoogte van 1,2 m boven het plateau laat men een massa (m = 0,600 kg) op het plateau vallen. Hierdoor begint het geheel een gedempte trilling uit te voeren. Na 1,5 s trillen is de amplitude van de trilling met 22% verminderd.
a.Bereken de dempingsconstante.
b.Als er geen wrijvingskracht zou zijn, met welke frequentie zou het geheel dan trilllen?

Wat ik me afvraag is of het er iets toe doet dat men de massa laat vallen vanop 1,2 m. Dit gegeven heb je toch nergens nodig in de uitwerking van de vragen? Zowel bij a en b volgens mij...

Zo geldt voor de frequentie volgens mij: LaTeX

Klopt dit of zie ik ergens iets over het hoofd?

Veranderd door JeanJean, 11 januari 2010 - 21:14

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 januari 2010 - 20:31

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2010 - 22:02

Wat ik me afvraag is of het er iets toe doet dat men de massa laat vallen vanop 1,2 m. Dit gegeven heb je toch nergens nodig in de uitwerking van de vragen? Zowel bij a en b volgens mij...

Zo geldt voor de frequentie volgens mij: LaTeX

Klopt dit of zie ik ergens iets over het hoofd?

ik denk dat je gelijk hebt, de amplitude zal verschillen, maar de frequentie zal niet afhankelijk zijn van de hoogte. je zal voor m wel de som van de massas moeten nemen

Veranderd door stoker, 12 januari 2010 - 22:02

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures