Elektromotor

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Elektromotor

Beste mensen,

Lange lezer hier, maar toch maar eens geregistreerd aangezien ik niet 1-2-3 op een antwoord kom.

Voor school ben ik van plan een elektromotor te bouwen die op gelijkspanning werkt. Nu heb ik al tijden op het internet gezocht, maar daar zie je zeg maar alleen simpele versies (ie. 2 paperclips, één stuk wikkeldraad en dan één klein magneetje eronder). Ik daarentegen ben van plan het iets grootser aan te pakken. Nu heb ik wel enkele filmpjes al gevonden op Youtube:

Filmpje 1

Filmpje 2

Iets wat daar op lijkt ben ik dus van plan te bouwen. Eventueel zelfs de mogelijkheid dat hij iets aan gaat drijven (bijvoorbeeld een ventilator o.i.d.)

Nu heb je al wat materiaal nodig voor dit project. De magneten heb ik al (ik weet niet of ze goed zijn, het zijn van die magneten om een aquarium mee schoon te maken. Als iemand tips heeft om betere te krijgen dan zijn die erg welkom). Daarnaast heb ik ook al een voeding, opzet stukjes, soldeerbout en hout. Dat is allemaal het probleem niet.

Waar ik wel mee zit zijn de spoelen van de motor. Deze ben ik van plan zelf te maken en hier heb je het zogenaamde wikkeldraad voor nodig (= gelamineerd (koper)draad)). Ik heb gezien dat je dit bij de Conrad kan halen.

Echter heeft de Conrad uiteraard verschillende soorten met een verschillende dikte. Nu is mijn vraag welke soort ik nodig heb.

Dit is was Conrad heeft:

607584-8A KOPER EMAILLEDR. 0,30MM STERNER KABEL 0.3 mm 50 m

607606-8A KOPER EMAILLEDR. 0,40MM STERNER KABEL 0.4 mm 35 m

607622-8A KOPER EMAILLEDR. 0,50MM STERNER KABEL 0.5 mm 23 m

607649-8A KOPER EMAILLEDR. 0,80MM STERNER KABEL 0.8 mm 9 m

607665-8A KOPER EMAILLEDR. 1,00MM STERNER KABEL 1 mm 6 m

Alles is even duur, namelijk 3,62 euro.

Afgaande van het filmpje moet je 500 keer wikkelen per spoel. Het eerste filmpje gebruikt 3 spoelen en de tweede 5 volgens mij (wat ook dikker draad is). De gebruikt schroeven waarom gebonden is zijn (als ik naar de schaal kijk) ongeveer 2-2,5 cm hoog en de spoelen zijn volgens mij 2 cm dik (volgens mij aardig dik, ik weet niet of dit wel nodig is).

Zelf dacht ik aan 2 rollen van 0.50 mm, omdat ik waarschijnlijk een versie maak met 3 spoelen.

Bij voorbaat dank. :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektromotor

Voor zo'n experimenteel motortje lijkt mij 0,3 mm draad dik genoeg.

Probeer eens of je ergens een oude transformator kan vinden waar je het draad van kan 'lenen'.

De motortjes in de filmpjes vertonen trouwens een klassieke fout die veel gemaakt wordt: het magnetisch circuit is niet door ijzer gesloten. De buitenkanten van de magneten moeten door ijzer met elkaar verbonden worden, dan wordt het magneetveld veel sterker, en zal de motor beter presteren.

Berichten: 6

Re: Elektromotor

Voor zo'n experimenteel motortje lijkt mij 0,3 mm draad dik genoeg.
Hmm, dus zelfs nog dunner. Maar zouden 2 rollen dan genoeg zijn?

Want je moet rekening houde met het feit dat als de rol op is halverwege het draaien van een spoel dat je dan volgens mij niet zomaar een stuk er bij aan kan zetten volgens mij. Of klopt dit niet?

Klein dingen solderen ben ik wel gewend (IC's van een videokaart bijvoorbeeld).
Probeer eens of je ergens een oude transformator kan vinden waar je het draad van kan 'lenen'.
Dat is dus waarschijnlijk een bezoek aan de werf om een motor uit een oude magnetron te slopen? Of waar anders kan je draad halen dat geschikt is voor dit project?
De motortjes in de filmpjes vertonen trouwens een klassieke fout die veel gemaakt wordt: het magnetisch circuit is niet door ijzer gesloten. De buitenkanten van de magneten moeten door ijzer met elkaar verbonden worden, dan wordt het magneetveld veel sterker, en zal de motor beter presteren.
Inderdaad, hiervan was ik van op de hoogte, maar nog goed dat je het even aan haalt.

Ik zal thuis nog eens even kijken of ik iets geschikts kan vinden.

Bedankt voor je reactie.

Berichten: 6

Re: Elektromotor

Hmm, weer een teken van leven van mijn kant :eusa_whistle:

Ik ben weer aan de gang gegaan, maar ik kom ergens nog niet uit.

Ik heb nu 0,4 mm 35m bij de conrad gehaald (eerst naar de lokale elektrozaak, daar koperdraad gekocht , maar dat raakte al snel in de war).

Met dat draad van de Conrad gaat het wel goed, ik heb nu een spoel gewikkeld ermee.

Ik heb het niet heel strak gedaan (dus de draadjes heel strak tegen elkaar aan), maar ik weet niet welke invloed dat heeft.

Maar hoe test ik nu of de spoel werkt? Dat ik straks niet met 3 niet werkende spoelen zit...

Edit

Ik heb nu ook cirkelvormige magneten, ik weet ook niet of dat goed is, weet iemand dat?

Er zit een gat middenin.

Ziet er zo uit:

Afbeelding

Alleen dan zonder rubber(s).

Berichten: 473

Re: Elektromotor

Zolang dat het draadje niet kapot is, zal de spoel haar ding wel doen eens ze in het magnetisch veld komt.

Dus zou ik zeggen de Ohm meter op dat spoelleke en de weerstand ervan meten, meer zou ik niet doen ](*,)

Hoeveel wikkelingen heb je gelegd?

Persoonlijk ging ik de wikkelingen wel aangespannen hebben maar 't is nu te laat :eusa_whistle:

Berichten: 473

Re: Elektromotor

Dan nog dit:

Hier en hier een foto hoe je de rotor zou kunnen maken uit wat plastiek buisjes en Fe lamellen. Voor de wikkelingen werd hier 0.1mm draadje gebruikt :eusa_whistle:

Zoals klazon reeds aanhaalde, de magneten van de stator zijn één zaak een zo gesloten mogelijk pad maken voor het magnetisch veld is een andere zaak. De vier gebogen uiteinden van de rotor uit bovenstande foto's draaien in een iets grotere Fe cirkel waar de magneten tegen aan liggen.

Berichten: 6

Re: Elektromotor

Aantal windingen weet ik niet meer, de tel ben je wel snel kwijt. Ik heb de hele rol gebruikt op een schroef van 3,5 cm lengte.

En de windingen zitten wel strak op de spoel, alleen niet strak tegen elkaar aangezien dat nog wel lastig is imo.

Ik zal even wat foto's maken om de boel te verduidelijken.

Berichten: 6

Re: Elektromotor

Hmm, je kan je vorige post na 10 minuten niet meer wijzigen?

Hier, ik heb wat foto's gemaakt:

De magneet (die al op een 'stand' zit):

Afbeelding

De ophanging: (20 cm lange PVC buis, 3 cm doorsnee)

Afbeelding

Mijn eerste poging:

Afbeelding

Tweede poging (gaat al een stuk beter volgens mij):

Afbeelding

Het koperdraad:

Afbeelding

Berichten: 6

Re: Elektromotor

Het zou stom zijn dat ik niets meer van me liet horen hé.

Maarja, ik wil mededelen dat de motor het doet. Vandaag moesten we het verslag inleveren.

Dunno of er interesse is voor een filmpje?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektromotor

Dunno of er interesse is voor een filmpje?
Uiteraard, laat maar eens zien.

Reageer