Aantonen metaalionen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Aantonen metaalionen

Ik moet voor het vak scheikunde van een onbekende stof de molecuulformule 'ontdekken'. Dit moet ik doen met alle scheikundige technieken die op 6VWO-niveau beschikbaar zijn. De onbekende stof is een roze, vast poeder. Ze lost minimaal tot niet op in (verwarmd) water; wel volledig in een verwarmd sterk zuur.

Tot nu toe ben ik er achter dat er in ieder geval kobalt- (Co2+) en oxalaat-ionen (C2O42-) aanwezig zijn, maar de stof bestaat uit in totaal 3 ionen. De vlamkleur is 'blauwachtig', en dat doet me vermoeden (BINAS tabel 65A) dat het derde element kalium, tin of lood is (bismut schijnt te exotisch te zijn; die is het sowieso niet).

Probleem: Ik kom er niet over uit hoe ik moet aantonen dat er kalium of tin aanwezig is. Vervolgens: lood zou geel neerslaan met een jodide-oplossing, maar helaas niet in het zure milieu dat nodig is om de stof überhaupt op te lossen.

Heeft iemand misschien wat pointers over hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken/me op een andere aanpak zou kunnen wijzen?

Bedankt!

:: Tomas

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Aantonen metaalionen

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Aantonen metaalionen

Kalium kleurt een vlam paarsachtig (lila), niet blauw, dus die valt af. Hoe blauw is die vlam eigenlijk? Net zo blauw als een gewone gasvlam?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer