Wielas 2100 mm lang maximum aslast 4000 kg

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Wielas 2100 mm lang maximum aslast 4000 kg

Hallo,

Voor school moesten wij van een bepaald onderdeel, in mijn geval een wielas, een autocadtekening maken met de daarbij behorende sterkteberekening. Aangezien dit niet mijn sterkste punt is en ik hier niet uit kom was mijn vraag of jullie mij kunnen helpen. De as is 2100 mm lang en de kracht staat op twee punten op 600mm van de ene kant en 600 mm van de andere kant de krachten zijn beide 20 kN en dan is mijn vraag wat de tegengestelde kracht moet zijn?

Ik weet niet of het zo duidelijk is anders hoor ik het wel.

Ik hoop dat iemand mij hier bij kan helpen,

Alvast bedankt.

Gr. Martijn

Berichten: 33

Re: Wielas 2100 mm lang maximum aslast 4000 kg

De info die je geeft lijkt me niet helemaal volledig. Hoe is de as namelijk ondersteund?

Logischerwijs zou ik denken dat dat gebeurt in de eindpunten van de as(dus waar de wielen zitten)?

Als je dan evenwicht uitdrukt krijg je 2 vergelijkingen met 2 onbekenden(ik veronderstel dat je geen reactiemomenten hebt bij de bevestiging van de wielen).Op basis hiervan kan je dan de snedekrachten gaan bepalen en dus je as dimensioneren/gepast materiaal kiezen.

Berichten: 4.502

Re: Wielas 2100 mm lang maximum aslast 4000 kg

De last drukt van de as op twee of meerdere wielen (mogelijk via een veersysteem,maar daar heb je in de vraagstelling niets mee te maken!).

Dus je hebt in feite dus aan de uiteinden van de 220 cm elk een oplegreactie en de belasting drukt dus al vermeld op 60 cm van de einden.

Reageer