Springen naar inhoud

Fotosynthese e.d.

• Log in om te kunnen reageren

Sellenmeyer

Sellenmeyer

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2010 - 17:43

Hey iedereen,

Wij hebben een tijdje geleden de licht- en donkerreactie behandeld en ook de glycolyse, de citroenzuurcyclus en de ademhalingsketen. Nu ken ik ze allemaal redelijk, maar er zijn een paar onduidelijkheden:

1) Zijn de licht- en donkerreactie, de glycolyse, de citroenzuurcyclus en de ademhalingsketen allemaal ťťn groot proces? Daarmee bedoel ik: volgen ze elkaar allemaal op in deze volgorde?

2) Geldt dit allemaal alleen voor planten of ook voor dieren? Geldt voor dieren alles vanaf de glycolyse? Want bij de licht- en donkerreactie speelt bladgroen een zeer belangrijke rol en dat hebben dierlijke cellen uiteraard niet.

3) Klopt 't dat deze producten ontstaan bij deze processen? ==> Lichtreactie: ATP + NADPH2 (voor de donkerreactie) // Donkerreactie: Glucose // Glycolyse: pyrodruivenzuur // Citroenzuurcyclus: FADH2 + NADH2 // Ademhalingsketen: H2O

Alvast bedankt!

Veranderd door Sellenmeyer, 12 januari 2010 - 17:44

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ACMilan

ACMilan

• >100 berichten
  • 136 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2010 - 09:21

Hey iedereen,

Wij hebben een tijdje geleden de licht- en donkerreactie behandeld en ook de glycolyse, de citroenzuurcyclus en de ademhalingsketen. Nu ken ik ze allemaal redelijk, maar er zijn een paar onduidelijkheden:

1) Zijn de licht- en donkerreactie, de glycolyse, de citroenzuurcyclus en de ademhalingsketen allemaal ťťn groot proces? Daarmee bedoel ik: volgen ze elkaar allemaal op in deze volgorde?

2) Geldt dit allemaal alleen voor planten of ook voor dieren? Geldt voor dieren alles vanaf de glycolyse? Want bij de licht- en donkerreactie speelt bladgroen een zeer belangrijke rol en dat hebben dierlijke cellen uiteraard niet.

3) Klopt 't dat deze producten ontstaan bij deze processen? ==> Lichtreactie: ATP + NADPH2 (voor de donkerreactie) // Donkerreactie: Glucose // Glycolyse: pyrodruivenzuur // Citroenzuurcyclus: FADH2 + NADH2 // Ademhalingsketen: H2O

Alvast bedankt!

Zoals ik het geleerd heb (dus geen officiŽle bron maar normaal wel correct)

1) De processen volgen mekaar op, maar je moet het eigelijk zien dat deze allemaal continu werken, dus het is niet dat ze allemaal apart werken. Behalve natuurlijk de lichtreacties, die kunnen alleen maar doorgaan als er licht aanwezig is (of toch althans fotonen).

2) Bij dieren heb je inderdaad geen licht-en donkerreacties want zoals je al vermeld hebben dieren geen bladgroen of chloroplast, wat nodig is voor de licht en donkerreacties.

3) (hier ben ik niet heel zeker) Ik denk dat je alles wel ongeveer hebt maar bij de ademhalingsketen moet zeker ook CO2 ontstaan en bij de planten moet er ook nog O2 gevormd worden.
De globale fotosynthese-reactie :
12H2O + 6CO2 + licht → C6H12O6 (glucose) + 6O2 + 6H2O
Maar misschien kan je dit best eens nalezen op wikipedia (ik denk dat de NAD, FAD, etc. daar ook vermeld staan).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures