Ijzersulfide/pyriet?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 119

Ijzersulfide/pyriet?

Hallo,

Ik ben wat aan het opzoeken omtrent ijzersulfide.

Op de volgende pagina kom ik tegen dat pyriet gewoon ijzersulfide is: Klik

Eveneens hier: Klik

Maar op wikipedia vind ik dan weer dat pyriet FeS2 is.

Ik snap het niet helemaal meer, op labstuff.nl wordt ijzer II sulfide verkocht (Klik), is dat dat gewoon Pyriet?

Wat is het verschil dan tussen 2? Op sommige site's lees ik dat Pyriet en een zuur H2S maakt, op een andere site lees ik dan weer dat dat bij Pyriet net NIET het geval is. Daardoor raak ik dus volledig verward.

Kan iemand het uitklaren, iemand die er genoeg van afweet?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Ijzersulfide/pyriet?

carharttguy schreef:Hallo,

Ik ben wat aan het opzoeken omtrent ijzersulfide.

Op de volgende pagina kom ik tegen dat pyriet gewoon ijzersulfide is: Klik
Niet alles wat op dit forum staat klopt.
Eveneens hier: Klik
Niet alles wat op internet staat klopt...

Overigens staat het op die site óók goed. De tweede en de zevende link bijvoorbeeld hebben het over een ijzersulfide, en daar is niets mis mee.

Er bestaan meerdere ijzersulfides, niet heel erg vreemd, al was het maar vanwege het feit dat ijzer in 2 valenties voor kan komen: 2+ en 3+. Van alle ijzerzouten zijn er dus in ieder geval 2 mogelijke varianten.

De enige naamgeving die je kunt vertrouwen is een naamgeving waarin de valentie staat weergegeven, zoals in ijzer(III)sulfide of ijzer(II)sulfide.
Maar op wikipedia vind ik dan weer dat pyriet FeS2 is.
Wikipedia heeft gelijk. Pyriet is opgebouwd uit Fe[sp]2+[/sup] en S22- ionen.
Ik snap het niet helemaal meer, op labstuff.nl wordt ijzer II sulfide verkocht (Klik), is dat dat gewoon Pyriet?
Nee, ijzersulfide is doorgaans FeS, soms Fe2S3. Maar nogmaals, je kunt beter op de systematische naamgeving afgaan, en liever nog op de molecuulformule.
Wat is het verschil dan tussen 2? Op sommige site's lees ik dat Pyriet en een zuur H2S maakt, op een andere site lees ik dan weer dat dat bij Pyriet net NIET het geval is. Daardoor raak ik dus volledig verward.
Kan ik me voorstellen. Ik weet het niet zeker, maar ik verwach dat de reactie met zuur in ieder geval niet snel zal gaan.

Overigens is dit nog niet het hele verhaal. Ook stoffen met dezelfde molecuulformule (en dus dezelfde systematische naam) kunnen in verschillende vormen voorkomen. In die gevallen bestaan er verschillende kristalstructuren - de ionen zijn dus anders gerangschikt in de ruimte. Het meest sprekende voorbeeld vormen wellicht grafiet en diamant. Beide hebben als formule "C", maar ze verschillen in de ruimtelijke ordening van de atomen, leidend tot spectaculaire verschillen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer