Apparaat uit het stopcontact trekken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Apparaat uit het stopcontact trekken

Ik vroeg me af of het schadelijk is een apparaat rechtstreeks uit het stopcontact te trekken?

Bv. Je hebt een router staan, en je wenst die 's nachts uit te zetten. Mag je dan gewoon de adaptor uit het stopcontact te trekken, of richt je hier schade mee aan?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Apparaat uit het stopcontact trekken

De meeste huishoudelijke elektrische systemen, inclusief routers, kunnen daar gewoon tegen (denk bijvoorbeeld ook aan een stroomstoring). Bij computersystemen met dataopslag loop je het risico dat je data verliest, maar de hardware moet er tegen kunnen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Apparaat uit het stopcontact trekken

Ik heb hier ook nog een vraag over:

onlangs heb ik een dimmer gekocht, het is een bakje de grote van een sigarettepakje dat je tussen het stopcontact en het apparaat moet steken en die je vanop afstand kunt bedienen, voor dimmen en uitschakelen.

Nu vroeg ik mij af of dit dimmen schade kan opleveren aan bepaalde toestellen? (bv als ik mijn bureaulamp, voorzien van een spaarlamp of nachtlampje voorzien van zo'n klein gloeilampje (?denk ik) er op aansluit zal dit gevolgen hebben? ik durf het niet goed gebruiken...)

dank
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Apparaat uit het stopcontact trekken

Een gewone gloeilamp in combinatie met een dimmer is geen probleem hoor.

De lamp zal werken aan een lager vermogen dan waarvoor ze gemaakt is en zal dus minder warm worden waardoor de levensduur alleen maar zal stijgen.

Een gewone spaarlamp in een dimmer zal niet werken.

Er bestaan wel spaarlampen die werken in een dimmer en er bestaan ook speciale dimmers waarmee je een gewone spaarlamp kunt dimmen.

Wanneer er over spaarlampen niks op de verpakking staat denk ik dat je een gewone dimmer hebt waarmee je dus een standaard spaarlamp niet mee kunt dimmen.

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Apparaat uit het stopcontact trekken

bedankt, zal het vanavond eens uittesten:p

dus eigenlijk blijft het verbruik hetzelfde??
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Apparaat uit het stopcontact trekken

Als je de dimmer voluit zet zal er aan het verbruik niks veranderne. Maar als je met de dimmer echt dimt, dan wordt ook het verbruik minder.

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Apparaat uit het stopcontact trekken

Ik dacht dat er bij een dimmer gewoon een weerstand of een transformator tussen de lamp en de stroombron,werd geplaatst dan verbruik je toch even veel, het heeft minder licht maar genereert wel warmte(dacht ik altijd)? of werkt het anders (nog nooit elektriek gehad)
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Apparaat uit het stopcontact trekken

Ik dacht dat er bij een dimmer gewoon een weerstand of een transformator tussen de lamp en de stroombron,werd geplaatst dan verbruik je toch even veel, het heeft minder licht maar genereert wel warmte(dacht ik altijd)? of werkt het anders (nog nooit elektriek gehad)


Hele eenvoudige dimmers werken inderdaad op die manier, maar zoals gezegd is dit niet erg energie-vriendelijk. Een beetje dimmer gebruikt vermogenselectronica (twee thyristors).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Apparaat uit het stopcontact trekken

Populair gezegd hakt een dimmer stukjes uit de spanning. De lamp wordt dan 100 keer per seconde aan en uit geschakeld waarbij het percentage inaschakeltijd geregeld wordt.

Een weerstand er tussen is de minst energievriendelijke manier van dimmen, maar zelfs daar vermindert het verbruik als je de lamp dimt. De totale stroom wordt nl. minder, terwijl de totale spanning = de netspanning gelijk blijft.

Een regelbare transformator is eigenlijk technisch de mooiste manier. De spanning wordt niet vervormd, terwijl het toch een energievriendelijke manier is. De trafo zelf verbruikt nl. nauwelijks energie.

Maar deze manier wordt zelden gebruikt omdat een regeltransformator veel duurder is dan een elektronische dimmerschakeling.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Apparaat uit het stopcontact trekken

Deze vraag is vanwege uitgebreidere discussiemogelijkheden verplaatst naar het vakforum.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer