Ph van equivalentiepunt van een zwak zuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 136

Ph van equivalentiepunt van een zwak zuur

Ik heb een vraag ivm met het bepalen van de pH het equivalentiepunt van titraties van zwakke basen en zuren onder mekaar.

We hebben nu een oude methode geleerd (hoewel ik de oudere VEEL simpeler vind) maar bij de nieuwe methoden begin ik me toch enkele vragen te stellen.

Ik heb eerst de oude beschreven en dan de nieuwe, ze zouden beide dezelfde oplossing moeten geven.

Een vb : de titratie van 100 ml 0,100 M azijnzuur met 0,100 M NaOH

Nu hadden wij vroeger geleerd : pH van een zwak zuur = -0,5 pKa - 0,5 log [zuur] en ik weet dat ik dit hier dan moet oplossen met te stellen dat bij het equivalentiepunt alle azijnzuur is omgezet in zijn geconjugeerde base en op deze manier kan ik ook de correcte uitkomst bekomen maar nu aangezien we deze formule nog nergens hebben gezien moeten we dit vermoedelijk anders doen.

Hoe we het nu doen :

We stellen dat bij het equivalentiepunt er (formeel) alleen nog maar geconjugeerde base + water aanwezig is.

Dit is echter een evenwichtsreactie met azijnzuur en de OH(-) dus rekenen we uit (ahv van de Kb van de geconjugeerde base) hoeveel OH (-) er nog in de reactie is.

Aan de hand van de hoeveelheid OH(-) bepalen we dan de pOH en tellen we zo de pH uit.

Maar nu is mijn vraag, moet je ook geen rekening houden met de hoeveelheid geconjugeerde base in het evenwicht ? Want deze is tenslotte toch basisch en heeft dus toch een effect op de pH ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Ph van equivalentiepunt van een zwak zuur

De eerste formule die je geeft volgt uit de tweede methode. De vergelijkingen die je bij de tweede method verkrijgt, kun je omschrijven in logaritmische vorm, daar volgt dan de eerste formule uit.

Ik neem echter aan dat je bedoelt:

pOH = -0,5 pKb - 0,5 log C

Al het zuur is immers omgezet in de geconjugeerde base, dus wat je moet doen is de pH berekenen van een oplossing van de geconjugeerde base.

Ik begrijp alleen niet wat je bedoelt met:
moet je ook geen rekening houden met de hoeveelheid geconjugeerde base in het evenwicht ? Want deze is tenslotte toch basisch en heeft dus toch een effect op de pH ?
Bij de berekening hou je toch rekening met de hoeveelheid geconjugeerde base?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer