Springen naar inhoud

Formule en vragen over kogelbanen

• Log in om te kunnen reageren

Jexess

Jexess

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2010 - 12:13

hallo mensen,

Ik doe samen met een vriend van mij een profielwerkstuk waarin kogelbanen behandeld worden. Ik heb me onlangs te pletter gezocht voor formules van een kogelbaan, maar dan niet de formules die al vermeld zijn op dit forum. daar worden namelijk een (aantal) kracht(en) verwaarloosd. Nou kwam ik weliswaar een stuk tegen op de engelse wikipedia, maar daar begreep ik vrijwel niets van.

In eerste instantie zou ik graag willen weten welke krachten er allemaal verwaarloosd worden in de algemene formules (De luchtweerstand wordt sowieso verwaarloosd, zover was ik al :eusa_whistle:), maar ik ben er zeker van dat dit niet de enige kracht is.

Daarnaast zou het ook fijn zijn als iemand mij de formule voor de kogelbaan zou uitleggen (waar deze normaal-verwaarloosde krachten tussenzitten)....

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen en alvast bedankt! ](*,)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2010 - 17:04

in een eenvoudige berekening hou je enkel rekening met de zwaartekracht.
luchtweerstand en corioliskracht kan je in eerste instantie verwaarlozen. Maar als je een groot werkstuk maakt, enkel over de kogelbaan, zou ik toch ook eens proberen om zonder die verwaarlozingen te werken, en bvb eens toetsen aan de realiteit.

Jexess

Jexess

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2010 - 17:08

hehe dank je voor je reactie. maar dat was nu net me punt. het is voor mijn profiel werkstuk (een zeer groot werkstuk dus). Daarom wil ik ook de luchtweerstand en de corioliskracht (?) erbij. =)

bedankt in ieder geval met het vertellen over de crioliskracht ^^ dat is al een kracht erbij wat ik erbij moet rekenen=)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 januari 2010 - 19:23

Ideaal voor een bezoekje aan de bibliotheek van de KMA (Koninklijke Militaire Academie) . In de tussentijd kun je eens op zoek gaan met ballistiek of liever nog met ballistics.

Coriolis is overigens geen kracht maar een effect, op zijn best een schijnkracht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures