Krachten op twee blokken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 20

Krachten op twee blokken

Afbeelding

Teken alle krachten die op de blokken werken.

Ik heb morgen een toets maar ik snap niet hoe dit moet. Onze leraar dacht dat je twee keer de zwaartekracht van blok A had maar dat kan toch helemaal niet?

Berichten: 208

Re: Krachten op twee blokken

De 2 blokken liggen stil...

Je hebt de zwaartekracht van een blok, maar omdat de som van de krachten 0 is (ze liggen stil) moet er ergens nog een kracht de omgekeerde kant zitten...

hoe groot is deze kracht? en waar "hecht" deze aan?

2 blokken dus 2 keer doen :eusa_whistle:

Berichten: 146

Re: Krachten op twee blokken

wat je leerkracht waarschijnlijk bedoelde was dat er op blok A de zwaartekracht werkt, maar ook nog een normaalkracht.

deze normaalkracht is er doordat B op A drukt.

de som van de krachten moet nul zijn, dus moeten deze twee krachten elkaar opheffen.. (tweede wet van newton)

maar dit zijn niet de even grote en tegengestelde krachten van de derde wet van newton:

de actie en reactie kracht van de derde wet van newton werken op verschillende voorwerpen

in dit geval echter werkt zowel de zwaartekracht als de normaalkracht in op hetzelfde voorwerp.

er moet dus nog een kracht zijn, dit is de kracht die veroorzaakt word doordat voorwerp A op voorwerp B drukt.

nu kan je zeggen dat er slechts drie krachten inwerken, 1 wordt niet gecompenseerd, dus de tweede wet van Newton geldt niet meer

maar je moet denken dat twee massa's elkaar aantrekken, de kracht die de aarde op het blok uitoefent is dus even groot en tegengesteld aan de kracht die het blok op de aarde uitoefent.

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: Krachten op twee blokken

ik dacht dat er een zwaartekracht op A werkt van ongeveer 40 N en een zwaartekracht van 60 N op blok B. Ook werken er een normaalkracht op en A van 40 N en op B van 60N. Klopt dat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.276

Re: Krachten op twee blokken

Bijna goed. Hoeveel normaalkracht moet de ondergrond leveren om BEIDE blokken omhoog te houden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer