Bewijs stelling determinant

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 114

Bewijs stelling determinant

Bij determinanten is er een stelling die zegt dat het niet uitmaakt naar welke rij of kolom we ontwikkelen, we vinden steeds dezelfde determinant.

Weet iemand hoe we deze stelling kunnen bewijze adhv inductie ?

mvg.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bewijs stelling determinant

Inductie op wat? Is het de bedoeling dat je het (zelf) moet bewijzen met die techniek?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 114

Re: Bewijs stelling determinant

Inductie op de afmeting van de matrix

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bewijs stelling determinant

Is het de bedoeling dat je het (zelf) moet bewijzen met die techniek?
Lijkt me namelijk niet direct iets voor inductie, maar dat hangt af van de definitie van de (algemene, nxn-) determinant; wat is jullie definitie?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 114

Re: Bewijs stelling determinant

Voor de ontwikkeling naar een determinant naar de k-de rij van een matrix A element van Rnxn

is det (A)= ak,1Ck,1+...+ ak,nCk,n

Ci,j is de cofactor van ai,j

Normaal gezien is een bewijs adhv inductie wel mogelijk

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bewijs stelling determinant

Is dit nu je definitie van det(A)? Of een eigenschap die je moet tonen, gegeven een andere definitie?

Zonder dat soort informatie (opbouw van deze theorie in jouw cursus), kan ik je eigenlijk niet helpen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 114

Re: Bewijs stelling determinant

Dit is een stelling die aangeeft dat het niet uitmaakt naar welke rij of kolom we ontwikkelen, we zullen altijd hetzelfde getal vinden nl. de determinant.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bewijs stelling determinant

Tja, het blijft onduidelijk welke definitie je van determinant hanteert, om dit resultaat als stelling te bewijzen.

Je kan hier eens kijken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 114

Re: Bewijs stelling determinant

Dit is de definitie die eerder in onze cursus staat en ze is eigelijk de ontwikkeling van de determinant naar de eerste rij

Voor een nxn matrix A =( ai,j)i,j=1,..,n met n groter of gelijk aan 3 definiëren we determinant door

det(A)= a1,1M1,1+...+(-1)n+1 a1,nM1,n

Waarbij Mi,j gelijk is aan de determinant van ((n-1)x(n-1))-matrix verkregen uit A door eerste rij en de j-de kolom te schrappen

Reageer