Licht van kopieermachine

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 597

Licht van kopieermachine

Beste forumleden,

Is het licht van een kopieermachine schadelijk voor de ogen?

Of verschilt dit misschien van merk tot merk? (of type)
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Licht van kopieermachine

Is het licht van een kopieermachine schadelijk voor de ogen?
Ja, schadelijk:

1) wegens felheid vn het zichtbare licht en

2) wegens intenstief ultraviolet (onzichtbaar)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Licht van kopieermachine

thermo1945 schreef:Ja, schadelijk:

1) wegens felheid vn het zichtbare licht en

2) wegens intenstief ultraviolet (onzichtbaar)


Kun je dat onderbouwen? Geen van beide beweringen kloppen namelijk.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 597

Re: Licht van kopieermachine

Is het nu schadelijk of niet schadelijk? :eusa_whistle:
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Licht van kopieermachine

Kun je iets concreter zijn, hoeveel keer heb je je gezicht gefotocopieerd, en heb je daarbij je ogen open gehouden?

"Is photocopying your face dangerous?"

Berichten: 597

Re: Licht van kopieermachine

Je hoeft daarvoor je hoofd niet te copiëren hoor ...

Gewoon de klep omhoog laten en naar de plaat kijken waar je blad op ligt.

In uw link lees ik : Not all photocopiers generate ultraviolet light and most would be dissipated by the glass, he added.

Dus het hangt in feite van toestel tot toestel af.
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Licht van kopieermachine

Maar een beetje ultraviolet zegt nog niet zoveel over schadelijkheid voor de ogen. In zonlicht zit ook ultraviolet, op een zomerdag zoveel dat je onbeschermde huid al na een half uur bruin begint te kleuren, maar dat noemen we niet meteen schadelijk voor de ogen. Van een dag rondlopen op een gletscher zonder zonnebril wordt iemand sneeuwblind, laten we dat schadelijk noemen. Ik zou daarom denken: zolang iemands onbeschermde huid nog niet bruin is gaan kleuren van het fotocopieren, heeft hij nog geen oogschade opgelopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Licht van kopieermachine

Dat lijkt me dan ook wel weer erg simpel gesteld. De vraag lijkt me er wel vanuit te gaan dat er richting het apparaat wordt gekeken. Het is natuurlijk zo dat als je recht in de zon kijkt je ogen al na 1 of enkele seconden beschadigd kunnen zijn, en dan ben je nog niet bruin.

Nu wil ik niet beweren dat de licht intensiteit van een openstaand kopieer apparaat even groot is als die van de zon, maar de "ben ik al bruin limiet" lijkt me ook een iets te extreme voorstelling.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Licht van kopieermachine

Maar een beetje ultraviolet zegt nog niet zoveel over schadelijkheid voor de ogen. In zonlicht zit ook ultraviolet, op een zomerdag zoveel dat je onbeschermde huid al na een half uur bruin begint te kleuren, maar dat noemen we niet meteen schadelijk voor de ogen. Van een dag rondlopen op een gletscher zonder zonnebril wordt iemand sneeuwblind, laten we dat schadelijk noemen. Ik zou daarom denken: zolang iemands onbeschermde huid nog niet bruin is gaan kleuren van het fotocopieren, heeft hij nog geen oogschade opgelopen.


Zoals al eerder gezegd laat de glasplaat vrijwel geen uv-licht door, en van alleen dat licht wordt je bruin. Het heet ook geen zin om binnenin je huis te zonnebaden bij mooi weer, omdat het uv-licht van de zon niet door je ramen heen komt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 597

Re: Licht van kopieermachine

Dus van achter een raam rechtstreeks naar de zon kijken is niet schadelijk dan?
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Licht van kopieermachine

Dus van achter een raam rechtstreeks naar de zon kijken is niet schadelijk dan?


Niet vanwege de UV straling. De zon is qua lichtintesiteit (met name in de zomer) wel zo sterk dat bij langdurig kijken korte of permantente schade op kan treden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer