Springen naar inhoud

Parasympatisch en sympathisch zenuwstelsel van maag-darmkanaal

• Log in om te kunnen reageren

Jan197

Jan197

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2010 - 19:50

Ik heb begrepen dat de innervatie van het maag-darmkanaal precies omgekeerd t.o.v. de andere plaatsen in het lichaam.
De parasympaticus stimuleert,terwijl de sympatisch juist remt. Waarom is dit omgekeerd???

Wat is precies het maag-darm-kanaal? Is dit vanaf de mond tot endeldarm, horen hier ook de lever en pancreas bij en/of ook andere organen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2010 - 20:04

Ik heb begrepen dat de innervatie van het maag-darmkanaal precies omgekeerd t.o.v. de andere plaatsen in het lichaam. De parasympaticus stimuleert,terwijl de sympatisch juist remt. Waarom is dit omgekeerd???

Het zijn 2 fundamenteel verschillende systemen die hun eigen functie hebben. Dat de sympaticus iemand voorbereidt op fight and flight door de bloeddruk te verhogen, de hartslag en ademhaling te versnellen e.d. houdt niet in dat deze overal een stimulerend effect hoeft te hebben. De parasympaticus is namelijk voor rest and digest, en wordt geactiveerd in periodes van rust. Ze hebben een tegenovergesteld effect, maar je kunt niet zeggen dat het omgekeerd is. Dat zou namelijk impliceren dat ze van functie veranderen wat niet zo is.

Wat is precies het maag-darm-kanaal? Is dit vanaf de mond tot endeldarm, horen hier ook de lever en pancreas bij en/of ook andere organen?

Van mond tot anus inderdaad. Het pancreas, lever en galblaas horen daar natuurlijk ook bij.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Jan197

Jan197

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2010 - 20:21

Bedoel je nu dat het ENS apart gezien moet worden? Het is dus in de meeste gevallen stimuleren en remmend m.u.v. de spijsvertering?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2010 - 20:46

Bedoel je nu dat het ENS apart gezien moet worden? Het is dus in de meeste gevallen stimuleren en remmend m.u.v. de spijsvertering?

Ik snap niet wat je bedoelt. Kort samengevat:

Parasympatisch = rest and digest = trage hartslag, eten verteren.
Sympatisch = fight and flight = snelle hartslag, eten niet verteren.

Jan197

Jan197

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2010 - 20:49

Het ENS is het toch een apart zenuwstelsel, ik bedoel dus dat het sympatische deel van het zenuwstelsel activeert, behalve bij het ENS en zo ook parasympatsich remt, behalve bij het ENS.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2010 - 20:54

Het ENS is het toch een apart zenuwstelsel, ik bedoel dus dat het sympatische deel van het zenuwstelsel activeert, behalve bij het ENS en zo ook parasympatsich remt, behalve bij het ENS.

Het is niet een apart zenuwstelsel, maar onderdeel van het sympatisch en parasympatisch zenuwstelsel, althans wordt daar direct door beinvloedt. Het ENS fungeert hetzelfde als de andere divisies van het autonome zenuwstelsel; parasympatisch is geactiveerd in rust, sympatisch bij (in)spanning.

Jan197

Jan197

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2010 - 21:23

Ik heb gehoord dat het bij het maagdarmkanaal omgekeerd is t.o.v. van de rest van het lichaam. Dit klopt, ik begrijp dit niet helemaal omdat de vagus dan aan de ene kant stimuleert en aan de andere kant remt. Het is toch gewoon een zenuw met vertakkingen???

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2010 - 21:56

Ik heb net uitgelegd dat 'omgekeerd' een vreemde term is, maar goed. Je bedoelt dus hoe het kan dat bijvoorbeeld de gladde spiercellen in de darmen samentrekken, maar de gladde spiercellen rond de vaten ontspannen? Dat heeft alles te maken met de receptoren op het effectororgaan en de biochemische processen die daardoor worden geinitieerd (zie hier).

Probeer voortaan je vraag iets duidelijker te formuleren. Waarom vragen zijn sowieso vaak niet te beantwoorden. Hoe vragen zijn beter.

Jan197

Jan197

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2010 - 22:02

Mijn excuses, maar ik dacht op het niveau van de zenuwen, totaal niet aan de spieren. In ieder geval bedankt, ik ben heel wat wijzer :eusa_whistle:

Veranderd door Jan197, 13 januari 2010 - 22:03

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2010 - 22:12

Graag gedaan :eusa_whistle:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures