Springen naar inhoud

IsometrieŽn


  • Log in om te kunnen reageren

#1

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 januari 2010 - 09:20

LaTeX =LaTeX

Ik moet van deze transformatie de rotatie en de verschuiving bepalen.

Nu dacht ik de verschuiving gewoon af te lezen, dus (3,1,2), maar dat blijkt niet te kloppen.

Bovendien moet ik bepalen rond welke as er wordt geroteerd, waarbij ik de ruimte der fixpunten zocht en kwam tot de vectorrechte voortgebracht door {(1,1,1)}, maar ook dat blijkt niet te kloppen...

Ik zit dus in de knoei met deze oefening. Kan iemand me hier alstublieft bij helpen?
Alvast bedankt!

Veranderd door In fysics I trust, 14 januari 2010 - 09:28

"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2010 - 11:04

Nu dacht ik de verschuiving gewoon af te lezen, dus (3,1,2), maar dat blijkt niet te kloppen.

Als x,y en z nog in die volgorde stonden, was het inderdaad een translatie, maar het is toch duidelijk dat dit nu niet het geval is? zie je dat?

#3

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 januari 2010 - 12:07

Ja, dat zie ik in. Ik had gehoopt dat je dat deel er gewoon kon afsplitsen, mar dat gaat dus niet.



Ik had intussen gedacht aan de volgende werkwijze:

1) Ik splits toch in het deel (z,x,y) en (3,1,2). Ik bepaal ook de rechte der fixpunten, voortgebracht door {(1,1,1)}.

2)Ik kies een orthonormale basis volgens LaTeX : (1,1,1), normaliseer. Ik bepaal LaTeX , door scalair product, en normaliseer, ten slotte bepaal ik LaTeX met vectorieel product, en normaliseer.

3) Dan ga ik (3,1,2) uitdrukken als lineaire combinatie van de nieuwe basisvectoren, ik bekom dus een deel volgens LaTeX en een deel er loodrecht op.

4) Tenslotte bepaal ik de fixpunten in de nieuwe basis en zo bekom ik de echte rotatieas.

Zou dat werken, volgens u/jullie?

Nogmaals bedankt!

Veranderd door In fysics I trust, 14 januari 2010 - 12:08

"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#4

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2010 - 20:53

Ziet er min of meer okť uit, ik zou de uitwerking moeten zien (of zelf uitschrijven) om zeker te zijn dat je er zo helemaal geraakt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

#5

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 januari 2010 - 20:57

En het resultaat klopt, heb ik intussen gevonden :eusa_whistle:

Bedankt voor je antwoord!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#6

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2010 - 21:00

Okť, prima :eusa_whistle:
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures