Ja, dat zie ik in. Ik had gehoopt dat je dat deel er gewoon kon afsplitsen, mar dat gaat dus niet.
Ik had intussen gedacht aan de volgende werkwijze:
1) Ik splits toch in het deel (z,x,y) en (3,1,2). Ik bepaal ook de rechte der fixpunten, voortgebracht door {(1,1,1)}.
2)Ik kies een orthonormale basis volgens
\(\vec{e_1}\)
: (1,1,1), normaliseer. Ik bepaal
\(\vec{e_2}\)
, door scalair product, en normaliseer, ten slotte bepaal ik
\(\vec{e_3}\)
met vectorieel product, en normaliseer.
3) Dan ga ik (3,1,2) uitdrukken als lineaire combinatie van de nieuwe basisvectoren, ik bekom dus een deel volgens
\(\vec{e_1}\)
en een deel er loodrecht op.
4) Tenslotte bepaal ik de fixpunten in de nieuwe basis en zo bekom ik de echte rotatieas.
Zou dat werken, volgens u/jullie?
Nogmaals bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.