Sonde naar jupitermaan Europa?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

Sonde naar jupitermaan Europa?

Zoals als jullie allemaal wel weten (neem ik aan:p) bevindt zich op een van de manen van Jupiter (Europa) een oceaan van 10km diep en een laag drijfijs drop. In 2003 hadden ze galileo wel heel mooi op/in Jupiter laten neerstorten en niet op Europa omdat anders het mogelijke leven daar beschadigd zou kunnen worden. Maar is er op eigelijk op dit moment wel een sonde die richting Europa gaat? :shock:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Galileo_ruimtesonde :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Sonde naar jupitermaan Europa?

Ik dacht van niet. Ik denk dat ze eerst een manier aan het zoeken zijn om daadwerkelijk op europa te kunnen landen en het water onder de ijslaag te kunnen onderzoeken zonder de planeet de bevuilen met leven. (het gaat niet zo zeer om het beschadigen van leven op die planeet (wat er evengoed helemaal niet kan zijn), maar men wil niet dat een of andere bacterie of ander eencellig dier daar terecht komt, muteert en ga zo maar verder. Mochten we wel planeten bevuilen met leven, dan gaan we waarschijnlijk zeer snel leven vinden op andere planeten (cf MIR))

Wel is er eentje naar Titan en Saturnus aan het vliegen: cassini-huygens

Re: Sonde naar jupitermaan Europa?

Mochten we wel planeten bevuilen met leven, dan gaan we waarschijnlijk zeer snel leven vinden op andere planeten (cf MIR))
?

huh ;) ;) :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Sonde naar jupitermaan Europa?

Op mir heeft men in der tijd op de buitenkant :shock: bacterien gevonden van aardse origine, maar gemuteerd tot en met (maar dat is niet moeilijk ;) )

Re: Sonde naar jupitermaan Europa?

maar gemuteerd tot en met (maar dat is niet moeilijk ;) )
Na hoelang hadden we dat ontdekt dan ;)

WAT?!?! dat meen je niet moet je is na gaan wat er zou gebeuren als we op mars zouden landen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Sonde naar jupitermaan Europa?

dat weet ik al niet meer. Mir is er ook al een tijdje niet meer.

sinds dan is men wel anders met die dingen gaan omspringen hoor. Maar 100% is men nooit zeker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Sonde naar jupitermaan Europa?

euh het gaat hier over een van de vier grootste manen van jupiter :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Sonde naar jupitermaan Europa?

lol, hier wat meer info als je wil weten hoe de andere europa eruit ziet.

denaam europa en vele andere manen van jupiter zijn genoemd naar mineressen van hem.

http://www.urania.be/sterrenkunde/zonneste....php#jup-europa

Re: Sonde naar jupitermaan Europa?

Ik al wat gevonden: ;)

In 2011 lanceren de Amerikanen de Jupiter Ice Moon Orbiter Het oppervlak van Europa wordt dan in kaart gebracht, zijn samenstelling wordt bekeken, en uiteindelijk rolt de ideale plek om te landen uit te computers. Daarna gaat de Cryobot aan de slag. Deze nucleair aangedreven sonde laat zich langzaam door het ijs zakken; 6maanden lang, 22meter per dag. Bij de onderkant van de ijslaag aangekomen splijt de machine open en laat hij een onderzeeer los. Die gaat de oceaan verkennen, in de hoop levende organisme te vinden.

:shock: die amerikanen hebben er flink zin in ;) ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Sonde naar jupitermaan Europa?

Burning Liquid schreef:Ik al wat gevonden: ;)

In 2011 lanceren de Amerikanen de Jupiter Ice Moon Orbiter Het oppervlak van Europa wordt dan in kaart gebracht, zijn samenstelling wordt bekeken, en uiteindelijk rolt de ideale plek om te landen uit te computers. Daarna gaat de Cryobot aan de slag. Deze nucleair aangedreven sonde laat zich langzaam door het ijs zakken; 6maanden lang, 22meter per dag. Bij de onderkant van de ijslaag aangekomen splijt de machine open en laat hij een onderzeeer los. Die gaat de oceaan verkennen, in de hoop levende organisme te vinden.

:shock: die amerikanen hebben er flink zin in   ;)   ;)


waar heb je die info vandaan gehaald???
"Meep meep meep." Beaker

Re: Sonde naar jupitermaan Europa?

Dat stond in het blad KIJK van december 2003 pagina 80 :wink: (als je het presies wilt weten :shock: )

hier nog een andere link ala NASA ;)

http://www.jpl.nasa.gov/jimo/

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Sonde naar jupitermaan Europa?

leuke link

:wink:
"Meep meep meep." Beaker

Re: Sonde naar jupitermaan Europa?

cker alleen jammer dat ze zo lang wachten met het lanceren :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Sonde naar jupitermaan Europa?

toffe link. denk dat ze er nog veel voor moeten ontwikkelen en dat het daarmee nog zo lang gaat duren. Hopelijk halen ze die datum en krijgen we weer heel wat leuke nieuwtjes over die maan :shock:

Reageer