relativiteit vraagje

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

relativiteit vraagje

De speciale relativiteit zegt, hoe sneller je beweegt hoe trager de tijd gaat...

Maar als 2 objecten tegenover elkaar bewegen, dan kun je zeggen dat de ene stilstaat en de andere beweegt en omgekeerd... dus waar zal een klok het traagst tikken?

bv, een ruimteschip en een ander die tegenover hem weg gaat (draaiend en keert terug maar veranderd niet van snelheid tegenover het andere ruimteschip) en als ze elkaar kruisen kijken ze opnieuw naar de klokken (terzelfdertijd en op dezelfde plaats)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: relativiteit vraagje

Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: relativiteit vraagje

Ik heb niet echt iets gevonden in die text :s

kzal het ff verduidelijken

een man duwt 2 chronometers gelijktijdig in (en beweegt deze niet...)

vanaf dan moment vliegt er 1 eenparig door de lucht en komt na een minuut volgens de man met de 2e terug.

hij pakt ze dan beiden vast en duwt dan op stop (zonder ze te bewegen)

zal die 2e nu minder minuten getikt hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: relativiteit vraagje

Ja, want voor de man beweegt 1e chronometer.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Re: relativiteit vraagje

maar voor die chronometer beweegt de man

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: relativiteit vraagje

precies, dus gaat voor de chromometer de man langzamer.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Re: relativiteit vraagje

Maar welke van de 2 chronometers zal dan de kortste tijd interval aangeven?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: relativiteit vraagje

Dat hangt er van af wie er naar de chronometers kijkt. Immers, in de relativiteitstheorie bestaat absolute tijd niet meer. Het tijdsinterval dat elke klok meet is relatief omdat ze een eenparige beweging t.o.v. elkaar uitvoeren.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 718

Re: relativiteit vraagje

Anonymous schreef:Ik heb niet echt iets gevonden in die text :s

kzal het ff verduidelijken

een man duwt 2 chronometers gelijktijdig in (en beweegt deze niet...)

vanaf dan moment vliegt er 1 eenparig door de lucht en komt na een minuut volgens de man met de 2e terug.

hij pakt ze dan beiden vast en duwt dan op stop (zonder ze te bewegen)

zal die 2e nu minder minuten getikt hebben?
Hoe wil je een chronometer eenparig door de lucht laten bewegen en hem dan ook nog terug laten komen? Volgens mij kan dat niet.

Re: relativiteit vraagje

Dat hangt er van af wie er naar de chronometers kijkt. Immers, in de relativiteitstheorie bestaat absolute tijd niet meer. Het tijdsinterval dat elke klok meet is relatief omdat ze een eenparige beweging t.o.v. elkaar uitvoeren.
Een chronometer toont toch gewoon een digitaal getal dat niet veranderd van hoe je het bekijkt?
Hoe wil je een chronometer eenparig door de lucht laten bewegen en hem dan ook nog terug laten komen? Volgens mij kan dat niet.
hoezo niet?

je kan toch iets aan 100 km/h laten heen vliegen, en dan aan 100km/h terug laten vliegen

of gewoon een circel vliegen?

Berichten: 718

Re: relativiteit vraagje

Hoe wil je een chronometer eenparig door de lucht laten bewegen en hem dan ook nog terug laten komen? Volgens mij kan dat niet.


hoezo niet?

je kan toch iets aan 100 km/h laten heen vliegen, en dan aan 100km/h terug laten vliegen

of gewoon een circel vliegen?
Hoe je het ook doet, je zult de chronometer op enig moment moeten laten versnellen. Dat is ook precies het verschil tussen de ene chronometer (die achterblijft) en de ander. De chronometer die op reis is geweest zal bij terugkomst achterlopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: relativiteit vraagje

Een chronometer toont toch gewoon een digitaal getal dat niet veranderd van hoe je het bekijkt?


Hier zit hem de truc van de relativiteit en toont aan dat je het niet begrijpt. Als een chronometer beweegt gaat de tijd trager en verandert het getal dus ook trager relatief tot de waarnemer. Ik raad je aan de minicursus te lezen.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Re: relativiteit vraagje

Dat hangt er van af wie er naar de chronometers kijkt. Immers, in de relativiteitstheorie bestaat absolute tijd niet meer. Het tijdsinterval dat elke klok meet is relatief omdat ze een eenparige beweging t.o.v. elkaar uitvoeren.
Een chronometer toont toch gewoon een digitaal getal dat niet veranderd van hoe je het bekijkt?
Hoe wil je een chronometer eenparig door de lucht laten bewegen en hem dan ook nog terug laten komen? Volgens mij kan dat niet.
hoezo niet?

je kan toch iets aan 100 km/h laten heen vliegen, en dan aan 100km/h terug laten vliegen

of gewoon een circel vliegen?
Een cirkel is geen eenparige beweging.

Re: relativiteit vraagje

inderdaad

ik herken hierin nogal de twin paradox, het is het zeker gewoon?

maar toch vind ik dat de poster een goeie vraag heeft gesteld

want dan nog, kunnen beide klokken niet zeggen van de andere, die is weggegaan, en is dan door vertraging teruggekeerd?

ik mis waarschijnlijk iets fundamenteel

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: relativiteit vraagje

ik mis waarschijnlijk iets fundamenteel


Ja: de ene klok heeft een versnelling ondergaan (op het moment dat hij wisselde van weg-reizend naar toe-reizend t.o.v. de andere klok), terwijl de andere dat niet heeft.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer