Zelf schakelende voeding ontwerpen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Zelf schakelende voeding ontwerpen

Hallo,

Ik ben van plan om eens zelf een schakelende voeding in elkaar te knutselen. Ik had gedacht om de volgende componenten achter elkaar te schakelen:

Van de netspanning maak ik een gelijkspanning door gebruik te maken van een enkelfasige ongestuurde bruggelijkrichter met afvlakcondensator. Daarachter schakel ik dan een buck converter. Als schakelend element gebruik ik dan een transistor.

Zijn deze elementen voldoende om een werkende voeding te maken die gelijkspanning produceert van bijvoorbeeld 12V (ik zeg zomaar wat)? En zal deze voeding werken op eender welke frequentie van de netspanning? Of zijn er dingen die ik moet aanpassen als ik dit ding zowel op 60 als op 50 Hz wil laten werken. Ik heb het over het principe natuurlijk. Ik kan mij voorstellen dat er een heel aantal designdetails zijn die ik hier over het hoofd zie. Maar zijn dit de bouwstenen die je bvb in een gsmlader terugziet of ontbreken er elementaire bouwstenen?

Bedankt

Berichten: 12.262

Re: Zelf schakelende voeding ontwerpen

Een buck converter geeft in zijn standaardvorm geen galvanische scheiding, dus lijkt me niet aan te raden bij iets dat je rechtstreeks uit het net voedt. Beter is eerst gelijk te richten, en daarna met een hoogfrequent transformatortje de spanning te reduceren en meteen de isolatie te bereiken.

De netfrequentie doet er niet zoveel toe, het enige dat uitmaakt is dat je afvlak condensator(en) groot genoeg zijn om bij 50 Hz nog te werken, bij 60 Hz gaat het dan sowieso goed.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Zelf schakelende voeding ontwerpen

Een galvanische scheiding is inderdaad veiliger. Maar dan zou het in principe dus ook mogelijk zijn om te werken met een flyback converter met galvanische scheiding, niet? De verliezen zijn dan een pak kleiner. Want zo een transformator zou de helft van de tijd toch maar zitten te stikken in zijn eigen wervelstromen.

Reageer