Kruisingen en x-chromosomaal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 41

Kruisingen en x-chromosomaal

Hallo, ik heb binnenkort weer de irritantste pww, en dus ook een proefwerk over Biologie. Ik heb net een zelftest gedaan en ik snap deze vraag niet. Hoe kun je dit weten?

Bij Drosophila is het allel voor gewone lichaamskleur dominant over het allel voor een zwarte lichaamskleur. Het gen is niet X-chromosomaal. Twee vliegen werden gekruist en kregen 99 gewone en 32 zwarte nakomelingen.

Wat is het genotype van de ouders? En wat is het fenotype van de ouders?



A. genotype: AA x aa en fenotype: gewoon x zwart

B. genotype: Aa x Aa en fenotype: zwart x zwart

C. genotype: Aa x aa en fenotype: gewoon x zwart

D. genotype: Aa x Aa en fenotype: gewoon x gewoon

En ik heb nog een vraag.

X-chromosomaal betekend dat het alleen op het X-chromosoom ligt, en dus niet op het Y!

Maar wat betekend dan niet x-chromosomaal? dat het dan niet alleen op het x chromsoom ligt maar ook op het Y chromosoom, of dat het niet op het x chromosoom ligt, maar alleen op het Y ?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kruisingen en x-chromosomaal

Waarschijnlijk bedoelen ze dat het allel op een somatisch chromosoom ligt.

Dan kan je nu voor de verschillende situaties een recht toe recht aan kruisings schema opstellen en de verwachte % phenotypes van nakomelingen bepalen.

Er staat trouwens een fout in je vraag, Aa x Aa kan nooit en zwart x zwart en tegelijkertijd zwart x zwart zijn (optie B en D)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 128

Re: Kruisingen en x-chromosomaal

Er staat trouwens een fout in je vraag, Aa x Aa kan nooit en zwart x zwart en tegelijkertijd zwart x zwart zijn (optie B en D)
Wouter, dat is het hele idee van deze multiple choice. Er staan antwoorden bij die niet kloppen (ik zal niet weggeven welke dat in dit geval zijn). Overigens heb ik het gevoel dat je bedoelt `kan nooit zwart x zwart en tegelijkertijd gewoon x gewoon zijn`.

Ik denk verder dat je met "somatisch chromosoom" eigenlijk "autosoom" bedoelt.

WendieJ bij genetica is het belangrijk om de definities van de moeilijke woorden (dominant, recessief, X-chromosomaal, autosomaal, heterozygoot, homozygoot) precies te kennen. Ik zou eerst nog eens goed naar de betekenis van de genetische vaktermen kijken in je boek(en).
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kruisingen en x-chromosomaal

somatic chromosome en autosome zijn verschillende termen voor hetzelfde beestje.

Dat er foute antwoorden antwoorden staan is niet meer dan logisch...

En je hebt gelijk, ik bedoelde inderdaad dat de fenotype genotype combinatie in antwoord mogelijkheid B en D (onderling) nooit kan kloppen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Kruisingen en x-chromosomaal

WendieJ schreef:Hallo, ik heb binnenkort weer de irritantste pww, en dus ook een proefwerk over Biologie. Ik heb net een zelftest gedaan en ik snap deze vraag niet. Hoe kun je dit weten?

Bij Drosophila is het allel voor gewone lichaamskleur dominant over het allel voor een zwarte lichaamskleur. Het gen is niet X-chromosomaal. Twee vliegen werden gekruist en kregen 99 gewone en 32 zwarte nakomelingen.

Wat is het genotype van de ouders? En wat is het fenotype van de ouders?



A. genotype: AA x aa en fenotype: gewoon x zwart

B. genotype: Aa x Aa en fenotype: zwart x zwart

C. genotype: Aa x aa en fenotype: gewoon x zwart

D. genotype: Aa x Aa en fenotype: gewoon x gewoon

En ik heb nog een vraag.

X-chromosomaal betekend dat het alleen op het X-chromosoom ligt, en dus niet op het Y!

Maar wat betekend dan niet x-chromosomaal? dat het dan niet alleen op het x chromsoom ligt maar ook op het Y chromosoom, of dat het niet op het x chromosoom ligt, maar alleen op het Y ?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Ik zal een poging doen het uit te leggen:

Dominant betekend dat je maar van 1 ouder een gen moet krijgen om het gen tot expressie te laten komen (de hoofdletter A), niet x-chromosomaal betekend dat het gen niet op het x- chromosoom zit dus dat zowel jongens als meisjes evenveel kans hebben het te krijgen. er zijn meer chromosomen dan alleen het x en y chromosoom dus het kan op elk ander chromosoom zitten.

In dit geval is normale lichaamskleur dominant. Dat betekend dat als het vliegje 1 gen bezit voor normaal dat de huidskleur normaal is. Alleen als als beide ouders dan het gen voor zwarrt zouden bezitten zou je zwarte nakomelingen kunnen krijgen dus antwoord A en C vallen al af. Bij antwoord B en D zie je dat beide ouders heterozygoot zijn dat betekend dat ze 1 gen voor zwart en 1 gen voor normaal hebben. Eerder heb ik uitgelegd dat als je een gen hebt voor normaal dat de huidskleur normaal is omdat dat dominant is. Dus dan blijft antwoord D over, beide ouders zijn heterozygoot en hebben een gewone huidskleur.

Is dat voldoende antwoord op je vragen?
Wetenschap is een opeenvolging van mislukkingen waarbij je iets nieuws ontdekt.

Reageer