Elektromotoren

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Elektromotoren

Hee allemaal!

Kwam dit forum tegen in de zoektocht na me vraag! Leuk en interesant forum!

Mijn vraag:

Ik heb 2 elektromotoren gekocht.

- afgiftevermogen: 115.2 W

- Onbelast toerental: 32000 omw/min

- Stroomverbruik: 16 A

- Voedingsspanning: 7,2 V

- Turns: 15 ( weet niet wat dit in houdt? )

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_n...amp;navi=oben_2

Nu wil ik weten, wat is het MAX. gewicht wat ik er op kan zetten en wat voor accu's jullie me aanraden.

Ga er van uit dat ik een lichte RC auto maak, met misschien wat snufjes er op! ( lichtzoeken, lijn volgen etc. ) max kg. 10 KG

Heb weinig ervaring met kleine elektro motoren! zou leuk zijn als jullie wat kunnen ophelderen!

Alvast bedankt!

Niels.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektromotoren

Die link werkt niet. Dat is een cookie die alleen op jouw computer staat. Een ander kan er niks mee, en jijzelf nu ook niet meer, als je de sessie bij Conrad hebt afgebroken.

Geef het artikelnummer eens.

Berichten: 10

Re: Elektromotoren

Sorry daarvoor!

Hier is de link!

Bestnr.: 230477 - 89

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektromotoren

Turns slaat volgens mij op het aantal windingen (zie links boven op de productpagina).

Of die motor geschikt is voor de auto die je voor ogen hebt hangt van een aantal factoren af. Je noemt al een maximum gewicht van 10 kg. Maar welke max. snelheid wil je halen, en binnen hoeveel tijd wil je dat bereiken?

Berichten: 10

Re: Elektromotoren

De snelheid + de tijd waarin dat bereikt moet worden, maakt totaal niet uit voor mij!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektromotoren

Dan is elke motor geschikt, mits je een passende mechanische overbrenging gebruikt.

M.a.w., met zo'n antwoord kan ik je niet van advies dienen.

Berichten: 10

Re: Elektromotoren

het is verstandig om van een klein tandwiel op de as, naar een grote op het wiel te gaan. Toch?

+ is er een formule voor? als ik dan een maximum snelheid + een tijd waarin hij dat moet gaan doen geef.

Zou graag ook weten wat voor accu verstandig is!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektromotoren

De motor heeft volgens de specificatie een onbelast toerental van 32000 omw/minuut.

Laten we even met de natte vinger stellen dat onder belasting het toerental zakt naar 20.000 omw/min.

Je wilt de auto b.v. laten rijden met 10 km/h. Reken uit hoeveel dat per minuut is, bepaal de omtrek van de aangedreven wielen en reken dan uit welk toerental de wielen moeten draaien. Vergelijk dat met het toerental van de motor en je weet wat voor tandwieloverbrenging er tussen moet.

Of het motorvermogen genoeg is voor een auto van 10 kg, dat is wat lastiger te bepalen. Daar spelen de rolweerstand en de luchtweerstand een rol. Maar zo uit de duim denk ik dat het vermogen ruim voldoende is.

Dan de versnelling. Laten we eens uitgaan van bovengenoemde snelheid van 10 km/uur, dat is 2,8 meter/sec.

De kinetische energie van een massa van 10 kg bij die snelheid is 39 J = 39 Ws.

Het motorvermogen is volgens opgave 115 watt. Deel 39 door 115 en je ziet dat het vermogen voldoende is om de auto in 0,34 sec op die snelheid te krijgen. In de praktijk spelen de wrijvingen nog een rol, dus het zal iets langer duren, maar deze berekening geeft wel een indicatie dat je vermogen genoeg hebt.

Berichten: 10

Re: Elektromotoren

wauw Klazon, you just made my day! Heel erg bedankt! krijg me motors dinsdag binnen dan bouw ik ze in het chassis! zal een foto posten! :eusa_whistle:

Nog maals bedankt!

Dan nog een vraag over de voeding er van, moet ik een 7,2 16 A accu kopen? Minder A kan ook toch? met als gevolg krachtverlies?

Berichten: 1

Re: Elektromotoren

boompie schreef:wauw Klazon, you just made my day! Heel erg bedankt! krijg me motors dinsdag binnen dan bouw ik ze in het chassis! zal een foto posten! :eusa_whistle:

Nog maals bedankt!

Dan nog een vraag over de voeding er van, moet ik een 7,2 16 A accu kopen? Minder A kan ook toch? met als gevolg krachtverlies?
Een accu van 16A zegt niks.

Het gaat bij een accu om de capaciteit C: hoeveel A kan deze in een bepaalde periode leveren.

Dit is afhankelijk van het type accu: PB, NiCd, NiMh, Lion, Lipo?

Een zwakke accu levert 1-2x C, een beetje goede modelbouwaccu (Lipo) levert 30-40x C.

Daarnaast bepaalt het type accu en de capaciteit ook het gewicht van de accu.

Een 12V Pb accu van 16Ah weegt al snel 2 kg, een 11.4V 4,5 Ah 30C Lipo weegt 500 gram, en presteert beter.

Ook heb je te maken met aanloopstromen. Kan de accu deze leveren zonder defect te gaan?

Daarnaast heeft ook de elektronica (regelaars) een rendement.

Ga je brushless? Wat voor regelaar heb je?

De wrijvingsweerstanden van de hele constructie zijn aanzienlijk.

Je rendement gaat eneorm omlaag.

10Kg Voortbewegen met deze setup is misschien mogelijk, maar dat zal verre van soepel verlopen.

Je moet zorgen dat het gewicht omlaag gaat.

Reageer