Fouriertransformatie/integratie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Fouriertransformatie/integratie

Ik heb een vraag die betrekking heeft op een fouriertransformatie die ik wil doen, maar het gaat vooral over integratiedomeinen.

Dit is de functie die ik wil transformeren:
\(f(u) = e^{-|t|} e^{-iut}\)
De integraal definieer ik als volgt:
\((\Im f)(u) = \int_{-\infty}^{\infty}e^{-|t|}e^{-iut} dt = \int_{-\infty}^{0}e^{t}e^{-iut} dt + \int_{0}^{\infty}e^{-t}e^{-iut} dt \)
Dat wordt dan:
\([\frac{1}{1-iu}\cdot e^{(1-iu)t}]_{-\infty}^0 + [\frac{1}{-1-iu}\cdot e^{(-1-iu)t}]_{0}^\infty \)
Dikke vette prima dus! (volgens mij althans) Maar nu moet ik de waardes gaan invullen, maar wat vul ik hier dan in? En hoe reken ik dat uit met de complexe factor?

Mij is verteld, dat het antwoord als volgt is:
\((\Im f)(u) = \frac{1}{1-iu} - \frac{1}{-1-iu}\)
Hoe kom ik met denkwerk naar die oplossing? Ik zie niet waar de gehele Euler reeks naartoe verdwijnt, die convergeren blijkbaar naar 0 o.i.d., maar ik mis het inzicht om te zien waarom. Specifiek: Ik denk dat ik niet snap hoe ik met deze oneindige grenzen en het complexe getal om moet gaan, het is toch een probleem dat met limieten wordt gedaan? (als t naar oneindig dan ... etc. en dat daarom e^0 wordt en dus 1! Is dat zo? Maar dat zie ik iig niet. )

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Fouriertransformatie/integratie

Specifiek: Ik denk dat ik niet snap hoe ik met deze oneindige grenzen en het complexe getal om moet gaan, het is toch een probleem dat met limieten wordt gedaan? (als t naar oneindig dan ... etc. en dat daarom e^0 wordt en dus 1! Is dat zo? Maar dat zie ik iig niet. )
\(e^{(1-iu)t\)
is hetzelfde als
\(e^t . e^{-iut}\)
. In min oneindig is de factor
\(e^t=0\)
(en nul maal iets is 0). In nul is
\(e^{(1-iu)t}=e^0=1\)
.

Wat begrijp je hier precies niet aan? Het lijken mij enkel basisdingen :eusa_whistle:

Edit: het lijkt er me op het eerste zicht trouwens ook op dat bij het uitwerken van je integraal er een minteken verdwenen is...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Fouriertransformatie/integratie

Edit: het lijkt er me op het eerste zicht trouwens ook op dat bij het uitwerken van je integraal er een minteken verdwenen is...
my bad...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer