Aan een veer gebonden systeem
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
- Berichten: 7.390
Aan een veer gebonden systeem
Men gooit een bal die massa \(m\) bezit omhoog in het zwaarteveld \(\ vec{g}\), en dit met een bepaalde beginsneheid, \(v_0\), en met een welbepaalde hoek ten opzichte van de horizontale, die hoek is \(\theta_0\). De bal vertrekt uit het punt \((0,h_1)\) en is bovendien gebonden aan de oorsprong O door middel van een lineaire veer die massaloos verondersteld wordt.
Stel nu de bewegingsvergelijking op.
Ik dacht dat op te splitsen voor de x- en de y-as.
Ik kwam uit dat
\(m \ddot {x} =-kx\) en\(m \ddot {y} =-ky-mg\), maar zeker was ik niet. Lijkt dit correct volgens jullie?
Alvast bedankt!
Stel nu de bewegingsvergelijking op.
Ik dacht dat op te splitsen voor de x- en de y-as.
Ik kwam uit dat
\(m \ddot {x} =-kx\) en\(m \ddot {y} =-ky-mg\), maar zeker was ik niet. Lijkt dit correct volgens jullie?
Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
-
- Berichten: 93
Re: Aan een veer gebonden systeem
Kun je eens je variabelen verklaren? Wat zouden je beginvoorwaarden zijn?In fysics I trust schreef:Men gooit een bal die massa \(m\) bezit omhoog in het zwaarteveld \(\ vec{g}\), en dit met een bepaalde beginsneheid, \(v_0\), en met een welbepaalde hoek ten opzichte van de horizontale, die hoek is \(\theta_0\). De bal vertrekt uit het punt \((0,h_1)\) en is bovendien gebonden aan de oorsprong O door middel van een lineaire veer die massaloos verondersteld wordt.
Stel nu de bewegingsvergelijking op.
Ik dacht dat op te splitsen voor de x- en de y-as.
Ik kwam uit dat
\(m \ddot {x} =-kx\) en\(m \ddot {y} =-ky-mg\), maar zeker was ik niet. Lijkt dit correct volgens jullie?
Alvast bedankt!
Ik heb zelf eens geprobeerd de diffvgl op te stellen door over te stappen naar poolcoördinaten. Ben je daarmee vertrouwd?
edit : ik zie nu dat mijn diffvgl toch niet helemaal correct is. -k*r moet -k (r-L0) waarbij L0 de lengte van de veer is in ontgerokken toestand.
BABBAGE
-
- Berichten: 93
Re: Aan een veer gebonden systeem
grmbl ik heb geen rekening gehouden met de zwaartekracht :eusa_whistle: Dan is het misschien toch interessanter om met gewone coordinaten te werken. Enfin, nu ik over jouw vergelijking denk, denk ik dat ie mis is omdat je geen rekening gehouden hebt met de lengte van de veer in niet uitgerokken toestand?
BABBAGE
- Berichten: 7.390
Re: Aan een veer gebonden systeem
Nee, denk ik niet. je projecteert op de as, dus de uitdrukking van de lengte wordt teniet gedaan door de uitdrukking van de projectiehoek.
Gewone coördinaten zijn hier idd makkelijker, lijkt me.
Gewone coördinaten zijn hier idd makkelijker, lijkt me.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.