Springen naar inhoud

Aan een veer gebonden systeem


  • Log in om te kunnen reageren

#1

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 januari 2010 - 23:19

Men gooit een bal die massa LaTeX bezit omhoog in het zwaarteveld LaTeX , en dit met een bepaalde beginsneheid, LaTeX , en met een welbepaalde hoek ten opzichte van de horizontale, die hoek is LaTeX . De bal vertrekt uit het punt LaTeX en is bovendien gebonden aan de oorsprong O door middel van een lineaire veer die massaloos verondersteld wordt.
Stel nu de bewegingsvergelijking op.

Ik dacht dat op te splitsen voor de x- en de y-as.

Ik kwam uit dat
LaTeX enLaTeX , maar zeker was ik niet. Lijkt dit correct volgens jullie?

Alvast bedankt!

Veranderd door In fysics I trust, 14 januari 2010 - 23:20

"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

upsilon

    upsilon


  • >25 berichten
  • 93 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2010 - 16:53

Men gooit een bal die massa LaTeX

bezit omhoog in het zwaarteveld LaTeX , en dit met een bepaalde beginsneheid, LaTeX , en met een welbepaalde hoek ten opzichte van de horizontale, die hoek is LaTeX . De bal vertrekt uit het punt LaTeX en is bovendien gebonden aan de oorsprong O door middel van een lineaire veer die massaloos verondersteld wordt.
Stel nu de bewegingsvergelijking op.

Ik dacht dat op te splitsen voor de x- en de y-as.

Ik kwam uit dat
LaTeX enLaTeX , maar zeker was ik niet. Lijkt dit correct volgens jullie?

Alvast bedankt!

Kun je eens je variabelen verklaren? Wat zouden je beginvoorwaarden zijn?

Ik heb zelf eens geprobeerd de diffvgl op te stellen door over te stappen naar poolcoördinaten. Ben je daarmee vertrouwd?
Geplaatste afbeelding

edit : ik zie nu dat mijn diffvgl toch niet helemaal correct is. -k*r moet -k (r-L0) waarbij L0 de lengte van de veer is in ontgerokken toestand.

Veranderd door upsilon, 15 januari 2010 - 17:02

BABBAGE

#3

upsilon

    upsilon


  • >25 berichten
  • 93 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2010 - 11:28

grmbl ik heb geen rekening gehouden met de zwaartekracht :eusa_whistle: Dan is het misschien toch interessanter om met gewone coordinaten te werken. Enfin, nu ik over jouw vergelijking denk, denk ik dat ie mis is omdat je geen rekening gehouden hebt met de lengte van de veer in niet uitgerokken toestand?
BABBAGE

#4

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 januari 2010 - 10:02

Nee, denk ik niet. je projecteert op de as, dus de uitdrukking van de lengte wordt teniet gedaan door de uitdrukking van de projectiehoek.

Gewone coördinaten zijn hier idd makkelijker, lijkt me.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures