s-, p-, d- en f-schillen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 48

s-, p-, d- en f-schillen

Hoi allemaal,

Kan iemand mij over het onderwerp elektronen en schillen misschien verwijzen naar een URL waarin het e.e.a. word uitgelegd? Ik zoek me rot maar vind erg weinig hierover.

Ik zoek dus uitleg over:

s-, p-, d- en f-schillen

en eventueel ook over elektronen die zich soms in een atoomkern bevinden, 'electroncapture'-proces.

Maar AUB niet te moeilijk ben maar een amateurtje op dit gebied, maar wil hierover graag het een en ander lezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: s-, p-, d- en f-schillen

een url heb ik niet meteen, maar misschien eens via google proberen.

over die schillen. deze zijn ruimtelijke voorstellingen waar een electron zich kan bevinden. het zijn dus de uitkomsten van hun golffuncties.

Bij een s-schil of orbitaal heeft die waarschijnlijkheid de vorm van een bol, de p zijn dat 3 halters en d,f zijn nogal complex om even een voorbeeld te geven.

of een electron in bv de s schil zit hangt van zijn kwamtumgetallen af (n,l,m,s).

deze schillen hebben ook allemaal een bepaalde energie-inhoud. Dankzij dit opbouwschema weet je meteen in welke schil je electron zit:

1S

2S 2P

3S 3P 3D

4S 4P 4D 4F

5S 5P 5D 5F

6S 6P 6D

7S

Het kan zijn dat er hier wat foutjes in zijn, maar in elk boek over deze materie, vind je deze terug. Hoe zit het dan met de volgorde: normaal trekt men er schuine pijltjes door, maar dat is nogal moeilijk: dus je hebt dan: 1S 2S 2P ...

met deze schillen kan je onder andere bindingen min of meer voorspellen.

hopelijk heb ik het niet al te moeilijk uitgelegd!

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: s-, p-, d- en f-schillen

hier is een link naar het waterstofatoom en kwantumgetallen maar ik heb het zelf nog niet gelezen:

http://physics.rug.ac.be/fysica/Kwantum/Ni...uk1/default.htm

hopelijk heb je hier iets aan :shock:

maar bij werkt de link naar de echte cursus van kwantummechanica niet.

Berichten: 48

Re: s-, p-, d- en f-schillen

Mooie pagina! niet al te moeilijk!

Dank je wel

Reageer