Verlichting op gelijkstroom

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Verlichting op gelijkstroom

Hallo,

Zowel LED's (12V) als sommige spaarlampen (230V) kunnen op gelijkspanning/stroom gebruikt worden. Zou het interessant zijn om de verlichting van een woning op gelijkspanning uit te voeren in combinatie met zonnepanelen voor energieopwekking? De energieopslag kan dan met batterijen gebeuren en de DC naar AC omzetter wordt vermeden.

Wat zijn de voordelen en nadelen in vergelijking met een "klassieke" installatie? Hoe zit het met bedrading, dimmen, schakelaars,...?

Dank!
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 242

Re: Verlichting op gelijkstroom

Nou zoals je zegt het bespaard in ieder geval al kosten aan omvormers. Ik ben niet zo thuis in groene energie (via accu's). Maar ik zal toch kritiek geven ! (6)

Ik ga er wel van uit dat je overdag met je zonnepaneel je accu's laad en als het donker word en de verlichting aan gaat je die accu's als voeding gebruikt.

1 Krijg jij overdag genoeg energie binnen om je accu's te laden zodat jij snachts lekker je lampen aan kunt zetten ?

Niet dat om 21.00 het licht uit gaat omdat je accu's al leeg zijn. Als dit wel het geval zou kunnen zijn dan zit je met dat je je lampen kunt bekrachtigen via het net wat dan weer wel van AC / DC moet gezet worden.

2 hoe krijg jij je gelijkspanning 'netjes' bij je lampen ?

Is uiteraard wel te doen maar zal ook veel tijd en energie kosten om dit mooi te doen.

3 Is denk ik eignelijk niet zo van toepassing omdat je alleen lampen gebruikt als verbruikers mar hierkomt tie tog: inschakelmomenten. Het is niet zo fraai als je bv een grote verbruiker inschakeld en de lampen gaan even of de hele tijd wat minder fel branden.

Het spijt me dat dit eigenlijk geen antwoord op je vraag is. Dit zijn puur wat punten waar ik goed op zou letten als je de overweging maakt om het wel of niet te doen.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verlichting op gelijkstroom

Bedenk wel dat er bij de omzetting van accu laden naar verbruik uit de accu altijd verlies optreedt.

1. Als er overdag niet genoeg zonne-energie binnenkomt om 's avonds de lampen te laten branden, dan moet je uit het net bijspringen. Omzetten van netspanning naar 12V gelijkspanning is veel eenvoudiger dan andersom.

2. Gelijkspanning naar de lampen? Dat doe je met draden, die worden daar speciaal voor gemaakt. :eusa_whistle: Je moet dus naast het gebruikelijke 230V net een gelijkspanningnet in je huis aanleggen.

3. Dips door inschakelverschijnselen kun je beperken door de gelijkspanning te stabiliseren, centraal of per lamp.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Verlichting op gelijkstroom

- Over de laatste 2 weken heb ik gemiddeld 2KWh/dag uit zonnepanelen, in de zomer loopt dat op tot meer dan 20KWh/dag. Sedert de installatie geplaatst is kom ik op een dagelijks gemiddelde van 8.9KWh. Dat lijkt me voldoende om het licht aan te houden. Over dat punt maak ik me weinig zorgen...

- Ik dacht aan de mogelijkheid om een (wisselend?) deel van mijn panelen te gebruiken om batterijen op te laden die dan enkel voor verlichting zouden dienen. Dat principe schakelt twee omzettingen uit: DC->AC in de omvormer van de zonnepanelen en AC->DC voor de LED's en spaarlampen.

- Hoezo? Draden? :eusa_whistle: Dit is een punt waar ik me toch een beetje zorgen over maak want ik wil de bestaande bedrading gebruiken. Op 12V zal de stroom 20 keer groter zijn voor hetzelfde vermogen met navenante verliezen en opwarming. Overgaan naar LED's kan dat hopelijk compenseren.

- Alles anders dan verlichting zou ik op netspanning laten.

- Het uiteindelijke, misschien utopische doel is om van het net af te koppelen. :-)
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verlichting op gelijkstroom

- Hoezo? Draden? :eusa_whistle: Dit is een punt waar ik me toch een beetje zorgen over maak want ik wil de bestaande bedrading gebruiken.
Dan zal je toch het een en ander moeten verbouwen. Je wil waarschijnlijk ook nog op sommige plekken 230V beschikbaar hebben. Dus je moet dingen ontkoppelen.

Bedrading voor 230V wisselspanning en bedrading voor 12V gelijkspanning mag niet in dezelfde buizen.

Berichten: 12.262

Re: Verlichting op gelijkstroom

Het lijkt me inderdaad een lastige operatie. Als je de bestaande bedrading wilt gebruiken zou je alles op 300V DC moeten leggen. Spaarlampen en alles met schakelende voedingen werken daarop, en de belasting van je draden is bij gelijk vermogen niet groter dan het op 230 AC was.

Je hebt dan alsnog wel een step-up converter nodig van je accus naar 300 volt dc, maar dat kan in principe eenvoudiger zijn dan een ac converter. Wil je het geheel voeden uit netspanning dan is het min of meer een kwestie van gelijkrichten.

Reken er echter op dat er veel apparaten zijn die niet werken op gelijkspanning, en waarschijnlijk kapot gaan als je ze aansluit.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verlichting op gelijkstroom

Reken er echter op dat er veel apparaten zijn die niet werken op gelijkspanning, en waarschijnlijk kapot gaan als je ze aansluit.
Bijvoorbeeld ledlampen die bedoeld zijn voor 230V wisselspanning. Die gaan niet stuk van gelijkspanning, maar ze doen het ook niet.

Berichten: 12.262

Re: Verlichting op gelijkstroom

Dat verschilt - het soort dat een seriecondensator gebruikt als reactieve weerstand zal inderdaad niet werken... het soort dat eerst gelijkricht en daarna een schakelend voedingkje toepast meestal wel.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Verlichting op gelijkstroom

Bedankt voor de reacties!
Bijvoorbeeld ledlampen die bedoeld zijn voor 230V wisselspanning. Die gaan niet stuk van gelijkspanning, maar ze doen het ook niet.
Ik heb twee chinese merkloze 230VAC ledlampen geprobeerd en ze doen het allebei. De ene vanaf 180VDC de andere vanaf 200VDC.

Spaarlampen heb ik nog niet getest maar in de documentatie van de Osram Dulux EL Facility" staat expliciet dat die voor gelijkspanning geschikt is.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verlichting op gelijkstroom

Dat is opmerkelijk. Ik heb pas een ledlamp gesloopt, en het elektrisch circuit blijkt met een condensator te beginnen. Daar krijg je dus echt geen gelijkstroom doorheen.

Berichten: 12.262

Re: Verlichting op gelijkstroom

Er zijn gewoon verschillende methodes om leds te voeden vanaf netspanning. Bij laag vermogen is de goedkoopste een seriecondensator, weerstand en daarachter de leds in 2 ketens anti-paralel. Iets beter is nog een bruggelijkrichter en condensator plus weerstand voor de leds plaatsen omdat daarmee hinderlijk flikkeren wordt voorkomen.

Deze aanpak is echter het meest geschikt voor het soort led lampen met heel veel kleine ledjes in serie. Als het een type is met 1 powerled is de stroom dusdanig groot dat de condensator buitenproportioneel groot (en duur) wordt.
Victory through technology

Berichten: 473

Re: Verlichting op gelijkstroom

Bedenk ook eens het volgende:

In de lente/zomer zéér lang licht, lees opladen van je accu's maar eigenlijk heb je die energie niet nodig tenzij je vertikt om vóór 02:00 's nachts in bed te kruipen om toch maar je accu's te ontladen :eusa_whistle:

Als je accu's dan al volledig geladen zijn staan je panelen er voor spek en bonen bij. Je verliest dus aan twee kanten.

En verder, in de herfst/winter veel minder zonlicht en gemiddeld mag je vanaf 17:00 je verlchting aansteken. Zal je genoeg hebben om tot bedtijd licht te hebben?

Tenzij je echt midden in de jungle of in een woestijn woont neen, niet doen, echt niet doen.

Vergeet niet dat het rendement van een DC/AC omvormer rond de 95% draait, zo slecht is dat dus niet!

Bijkomend voordeel van aansluiting op het net is dat alles wat opgewekt wordt wel door iemand zal verbruikt wordt. Is het niet jij, dan is het je buur. Dus geen enkel zonnestraaltje gaat verloren zoals bij accu's.

Reageer