Springen naar inhoud

Met fotonen verwarmen

• Log in om te kunnen reageren

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 januari 2010 - 23:28

Stel dat ergens in het heelal een zeer uitgebreide wolk van waterstofatomen zweeft.
De temperatuur is vrijwel 0 K.
Stel, dat er een bundel UV doorheen beweegt. De fotonen hebben 13,6 eV aan energie, de ionisatie-energie.
Het aantal foton/m3 = het aantal H-atomen/m3.
De vraag is om te bepalen in welk tempo de gaswolk opwarmt?
Hoe pak je dit probleem aan? Het lukt me niet met ‘opgenomen warmte = afgestane warmte’,
omdat ik de massa van de fotonen niet ken noch de soortelijke warmte van fotonen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 441 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2010 - 18:22

zou je ook geen informatie moeten hebben over de dichtheid, ik neem aan dat als je met 2 h atomen per kuub zit, de Tt curve heel anders loopt dan wanneer je met 10^7 h atomen per kuub zit.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 januari 2010 - 18:37

Je zegt zelf al dat de energie van die fotonen 13.6 eV is, als ze geabsorbeerd worden zal dat resulteren in het overbrengen van het energie-equivalent van 13.6 eV per opgenomen foton naar je gaswolk (1 mol fotonen van 1 eV is equivalent aan ca 96 kJ).

De vraag is alleen langs welk mechanisme de gaswolk zijn energie weer kwijt raakt - als je puur uitgaat van blackbody radiation kun je uitrekenen van de evenwichtstemperatuur zal worden voor en gegeven hoeveelheid gas en influx aan fotonen.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures