Geluid van het handen klappen?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Geluid van het handen klappen?

Hallo,

Wij (ik en mijn zoon) vroegen ons af wat nou precies het geluid veroorzaakt bij het :eusa_whistle: handen klappen? Is het de lucht dat tussen de oppervlaktes wordt uitgeperst? en met welke snelheid gaat dat dan? we weten inmiddels dat een sweep de geluidsbariëre haalt maar dat lijkt me niet het geval bij het handen klappen. Ben benieuwd...

met vriendelijke groet

Davy Saglia

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Geluid van het handen klappen?

Bij het in je handen klappen ontstaat inderdaad een drukgolf. Zowel stuw je tussen je handen een grote hoeveelheid lucht weg, als ook ontstaat er een zog achter je handen. Het lijkt mij logisch dat deze geluidsgolf zich voorplant met de geluidssnelheid zoals elk geluid dat doet.

Let wel, dit betekend dus niet dat je handen met de geluidssnelheid hebben bewogen en dat is precies waar de vergelijking met de zweep mank gaat. Als de tip van de zweep je geluidssnelheid passeert ontstaat er een schokgolf die ook waarneembaar is voor het oor, maar dus een hele andere oorsprong heeft.

Geluid van zowel handen klappen als een zweep plant zich dus voort met de geluidssnelheid. Maar de snelheid van de handen komen niet in de buurt van de zweep, anders zou je ook in één hand kunnen klappen. :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Geluid van het handen klappen?

Wij vroegen ons af wat nou precies het geluid veroorzaakt bij het handen klappen? Is het de lucht dat tussen de oppervlaktes wordt uitgeperst? en met welke snelheid gaat dat dan? we weten inmiddels dat een sweep de geluidbarriëre haalt maar dat lijkt me niet het geval bij het handen klappen.
Als je de lucht tussen je handen weg perst dan krijg je het geluid van een windje!

Reageer