Springen naar inhoud

Goud

• Log in om te kunnen reageren

ibousair

ibousair

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 13:02

Dag allemaal,

Ik heb even een vraagje! bestaat een ander metaal dan goud, met hetzelfde kleur als goud?
Is er apparatuur om goud in de grond te zoeken?

Groetjes,
ibousair

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 13:30

Piriet, wordt vaak in de war gehaald met goud. Ziet er erg gaaf uit, heeft een kubische kristal structuur en bestaat geloof ik uit FeS2. Het heeft als bijnaam Fools gold, omdat in de goudkoorts tijd, sommige mijnwerkers het in de war haalde met echt goud.

Je kan het met een metaal detector proberen, of sonar of zoiets, maar het zal erg lastig zijn om het te onderscheiden van andere metalen. Bovendien vind je het over het algemeen niet in grote klompen in de grond, maar als hele kleine randjes in een steenofzo. Wat Oom Dagobert vond in Klondike, het ganzeei-nugget, is redelijk fictief.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Brownie

Brownie

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 13:58

Bovendien vind je het over het algemeen niet in grote klompen in de grond, maar als hele kleine randjes in een steenofzo. Wat Oom Dagobert vond in Klondike, het ganzeei-nugget, is redelijk fictief.

In midden en zuid amerika heeft goud wel in (grote) klompjes in de natuur voorgekomen. De Inca's en Maya's bijvoorbeeld gebruikten het veel.
In de afgelopen 4 eeuwen echter zijn alle vindplaatsen van goudklompen uitgeput geraakt. Tegenwoordig wordt goud vooral gewonnen uit goudertsen.
Voor een echte natuurlijke goudklomp wordt daarom tegewoordig een veelvoud betaalt dan zijn eigenlijke waarde aan goud!
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

ibousair

ibousair

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 14:29

Bedankt voor jullie reacties!

Wij hebben een aantal jaren geleden een put (in Marokko) gegraven, wij haalden toen witte gesteente met goudachtig korreltjes eruit... wij hebben het toen helaas niet laten onderzoeken. Ik dacht zelf dat het best wel goud zou kunnen zijn, maar als er andere metalen bestaan die op goud lijken dan zou ik het mis hebben..........

Grt,
ibousair

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 14:54

Tja de kans is groot dat het iets anders is, niet om de romantische illusie weg te nemen, maar het is niet voor niets zo duur, het is zeldzaam.

Als je het zeker wilt weten en het niet erg vind om de steen te beschadigen. Zou je een stuk met wat van het 'goud' eraf kunnen halen en in zoutzuur kunnen leggen. Het witte gesteente zou marmer kunnen zijn en wordt dan weg gezuurd. Vele andere steensoorten worden ook wegge-etst. Met het overgebleven goud zou je dmv het soortelijk gewicht eens kunnen kijken of het echt goud is. Uit mijn hoofd is goud 19 keer het soortelijk gewicht van water. Is wel ergens op te zoeken.

Er zijn vast ook nog meer tests, maar dit is wat ik zo snel kon verzinnen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 15:21

Dat wat je overhoud kan je dan nog een keer in koningswater leggen. Goud lost hier wel in op.

zie ook http://nl.wikipedia....ki/Koningswater
"Meep meep meep." Beaker

ibousair

ibousair

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 15:24

StrangeQuark bedankt voor je reactie.

Het ging toen om een behoorlijke hoeveelheid steen (die m.b.v. dynamiet uit de grond is gehaald). De steen was blauw/wit. Volgens me is de kans groot dat het goud is. Ik denk dat ik even wat geld ga insteken en onderzoeken of het echt goud is (de put is circa 15m diep). Het is misschien wel de moeite waard! Stel je voor een goudmijntje naast je huisje :shock:

Grt,
ibousair

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 15:24

Wat zou het nut hiervan zijn? Bijna alles lost op in koningswater, ik geloof alleen Rubidium niet. Dus tenzij je wil aantonen dat er Rubidium in zit? (begrijp me niet verkeerd, ik vraag het informatief)

Brownie

Brownie

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 15:25

Dat wat je overhoud kan je dan nog een keer in koningswater leggen. Goud lost hier wel in op.

Wat heb je daaraan als je wilt onderzoek of een deel van een gesteente uit goud betstaat?
Praktisch elke stof lost toch op in koningswater?
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 15:33

Ja bijna elke stof. Wanneer het niet oplost in zoutzuur kan je te maken hebben met goud. Dit is echter dan nog niet zeker.

Wanneer het wel oplost in koningswater kan je kijken of er via de oplosbaarheid van het tetrachlororoauraat ion te achterhalen is of je naar alle waarschijnlijkheid te maken hebt met goud of met iets totaal anders.

Heb je te maken met een rare organische verbinding (lijkt me niet) dan kan je dit controleren door het in piranha water te leggen (leuke namen zijn dat toch allemaal)
"Meep meep meep." Beaker

Brownie

Brownie

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 15:37

Welke chemische stoffen zitten in piranhawater?
Dit woord is nieuw voor mij!

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 15:51

Ja bijna elke stof. Wanneer het niet oplost in zoutzuur kan je te maken hebben met goud. Dit is echter dan nog niet zeker.

Wanneer het wel oplost in koningswater kan je kijken of er via de oplosbaarheid van het tetrachlororoauraat ion te achterhalen is of je naar alle waarschijnlijkheid te maken hebt met goud of met iets totaal anders.

Heb je te maken met een rare organische verbinding (lijkt me niet) dan kan je dit controleren door het in piranha water te leggen (leuke namen zijn dat toch allemaal)

Ik zat zelf ook aan koningswater te denken, maar dat lost alles op. Natuurlijk kan je wel gaan kijken naar het tetrachlororoauraat ion, maar kan je die stap niet makkelijker overslaan, door HCl te gebruiken, en te kijken of het goud blijft bestaan. Als het pyriet is of een ander mineraal, dan lost dat gewoon op in HCl. Naar mijn weten althans.

• Gast

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 16:02

Waarom is goud zo kostbaar eigenlijk?

Brownie

Brownie

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 16:04

Dat is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Er wordt maar zeer weinig van gevonden in de natuur terwijl mensen de kleur en glans heel aantrekkelijk vinden.
Overigens is de laatste 50 jaar de waarde erg gedaald omdat het nauwelijks meer gebruikt word om munten te slaan (sterk teruggelopen vraag).

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 17:03

En goud is zeer duur om te ontginnen. Ik heb overlaatst een documentaire gezien over een Zuid-Afrikaanse goudmijn. Deze had een hele energiecentrale nodig voor de pompen met koelingswater van energie te voorzien. Daarbij komt nog eens dat om het goud te zuiveren, chemische producten nodig. Ik dacht dat ze het eerst met kwik vermengden, dan nog een ander duur product om het goud te scheiden van het kwik. Dus een zeer duur proces als je het mij vraagt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures