probleem met de makelaar (recht)

Moderator: Rhiannon

Reageer

probleem met de makelaar (recht)

Ik heb een vraag:

Ik huur een pand van persoon X. Ik heb persoon X verteld dat ik waarschijnlijk ga verhuizen en heb mijn huur opgezegd, met een ingebouwde clausule, dat als de verhuizing naar het nieuwe pand toch niet doorgaat ik alles kan terugdraaien.

Uiteraard is persoon x niet blij met deze clausule, maar stemt toch in, omdat hij denkt beter iets dan niets.

Nu belde vandaag de makelaar van persoon X (X is volledig eigenaar van het pand), dat hij borden komt ophangen met de tekst: Te Huur.

Zo kan iedereen dus zien dat dit pand te huur is, terwijl ik er nog inzit en er nog niet helemaal zeker over ben of ik naar he nieuwe pand ga of niet.. Is hier iets tegen te doen??? Mag de makelaar deze borden al gewoon ophangen terwijl ik nog bedrijvigheid uitoefen in dit pand?

Mvg. Eelko

Re: probleem met de makelaar (recht)

wat je hebt gedaan kan juridisch eigenlijk niet. of je zegt je huur op, of niet. je kunt wel aan de verhuurder mededelen dat je op zoek bent naar iets anders, en je de huur vooralsdan opzegt met inachtneming van de opzegtermijn.

ten aanzien van het bord in de tuin... tja, netjes is het niet, maar je hebt zelf al te kennen gegeven dat je (op termijn) uit het pand vertrekt. Helemaal onredelijk is het dan ook niet van de verhuurder. Pas als je echt in je "huurgenot" wordt getroffen, kun je je ertegen verzetten.

Re: probleem met de makelaar (recht)

Volgens mij is een huuropzeg termijn toch altijd 1 maand?. Als je iets anders vindt heb je dan toch geen overlapping of hooguit een maand.

Waarom deze clausule?. Immers je maakt je eigenaar onnodig wijzer dan ie in mijn ogen zou moeten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: probleem met de makelaar (recht)

Ik denk dat persoon X hetzelfde doet als jij: hij laat vast mensen kijken die willen gaan huren en als het niet doorgaat, kan hij het altijd nog afblazen..

Zo heeft hij in ieder geval geen huur-loze periode en dat scheelt een hoop geld voor X. Ook is het gemakkelijker om een bewoond huis te 'verkopen' omdat het er een stuk gezelliger uit ziet dan een leegstaand huis.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer