Springen naar inhoud

Elektrisch veld en magnetisch veld

• Log in om te kunnen reageren

dromal

dromal

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2010 - 17:35

Hallo,

Ik ben voor mijn examen aan het leren, en ik begrijp even niks meer van het elektrisch veld en het magnetisch veld.

Bij het elektrisch veld heb je 2 ladingen.. (+ en -) en dan lopen de veldlijnen van + naar -
En een elektrisch veld wordt geproduceerd door niet-bewegende elektrische ladingen.

Een magnetisch veld wordt daarentegen geproduceerd door bewegende elektrische ladingen

En een elektrisch veld en een magnetisch veld zijn altijd samen aanwezig.. want een elektrische stroom wekt een magnetisch veld op en omgekeerd.

MAAAAR! Ik snap dat niet.. want als er word gezegt dat een elektrisch veld geproduceerd wordt door NIET bewegende deeltjes.. en een magnetisch veld door BEWEGENDE deeltjes... hoe kunnen ze dan in hemelsnaam tegelijk aanwezig zijn?

Kan iemand mij hier bij helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44869 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 januari 2010 - 17:46

En een elektrisch veld en een magnetisch veld zijn altijd samen aanwezig.. want een elektrische stroom wekt een magnetisch veld op en omgekeerd.

Dit klopt niet, of je rukt het uit zijn verband. Rondom de magneetjes op mijn koelkast is een prima magnetisch veld aanwezig, maar er stroomt niks.

Bewegende lading wekt een magnetisch veld op. Een bewegend/veranderend magnetisch veld wekt een ladingsbeweging (elektrische stroom) op in een geleider.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

dromal

dromal

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2010 - 18:02

Okť, ik snap dat er rond een magneet een magnetisch veld aanwezig is.

Maar stel je hebt gewoon een snoer.. die van je stopcontact naar bijvoorbeeld je lamp gaat.. dan lopen er ladingen door die snoer, dus die ladingen wekken een magnetisch veld op rondom je snoer?
En er loopt ook een elektrisch veld van + naar - ? Klopt dit? Of zit ik er helemaal naast?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44869 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 januari 2010 - 18:10

Klopt. Als gevolg van dat elektrisch veld gaat er lading bewegen (vooropgesteld dat er een geleider aanwezig is), en die bewegende lading veroorzaakt rondom zich een magnetisch veld.

http://www.wetenscha...s...st&p=139675
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

dromal

dromal

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2010 - 19:15

Aaaah! Ik snap het :eusa_whistle:

Super bedankt voor de uitleg!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures