3d films

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 703

3d films

Dit topic leek me niet wetenschappelijk genoeg, dus daarom maar in het café

Ik vroeg me af hoe de techniek achter 3D films in bioscopen tegenwoordig werkt. Laatst heb ik Avatar gezien, en die brilletjes eens bekeken maar ik kon er niets bijzonders aan ontdekken. De glazen hebben dezelfde kleur (althans, dat lijkt zo), dus geen rood/groen brilletje meer als vroeger. Mijn vader dacht dat ze het misschien met polaroid glazen deden, zou dat kunnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: 3d films

Wat ik ervan begrepen heb is dat de brilletjes radiografisch gesynchroniseerd zijn met de projector, zodat de 'sluitertijden' van het linker en rechter oog kloppen met de frequentie op het scherm.

Berichten: 703

Re: 3d films

Het leek er niet op dat er iets van een sluiter in de brilletjes zat, en anders hebben ze dat toch wel verdomd klein in kunnen bouwen.

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: 3d films

Het leek er niet op dat er iets van een sluiter in de brilletjes zat, en anders hebben ze dat toch wel verdomd klein in kunnen bouwen.


De 'sluiters' zijn tegenwoordig electro-chemisch, niet meer mechanisch. Dus als je een stroompje op het glaasje zet wordt hij zwart.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: 3d films

De 'sluiters' zijn tegenwoordig electro-chemisch, niet meer mechanisch. Dus als je een stroompje op het glaasje zet wordt hij zwart.
Ik heb de film zelf niet gezien. Ik zag gisteren enkel dat er brilletjes werden uitgedeeld voor de film, in de bioscoop. Dus, misschien een overbodige vraag, maar hoe komt dat stroompje dan op dat brilletje? Ik veronderstel dat die brilletjes toch niet verbonden zijn met één of ander batterijtje, of wel?

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: 3d films

Het werkt met gepolariseerd licht. Even kort door de bocht: licht trilt, normaal gesproken in alle richtingen. Voor deze 3D techniek laten ze je twee beelden door elkaar zien, een met licht dat alleen maar horizontaal trilt, en de ander verticaal. En de vensters in de bril laten ieder een andere richting door.

Dat is veel prettiger dan die shutter brilletjes, want

- het is passief (het brilletje hoeft zelf niks te doen, dus geen stroom of sensor nodig, alleen een geschikt stukje plastic)

- het geeft een stabieler beeld (met die shutter brilletjes krijg je om en om per oog een knipperend beeld voorgeschoteld, ook al gaat dat op een hoge frequentie).

Je kunt dit ook zien door twee brilletjes achter elkaar te houden, of door zo'n polarisatie-brilletje naar iemand te kijken die er zelf ook een op heeft. Als je één oog dicht doet zul je bij die ander één glaasje zwart zien worden.

Het praktische nadeel is dat je scherm twee soorten gepolariseerd beeld moet kunnen weergeven. Normale TV's kunnen dit (nog) niet, in een 3D-bios hebben ze twee projectoren staan.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: 3d films

Ze werken met circulaire polarisatie.

Beeld voor 1e oog draait circulair linksom en beeld voor 2e oog draait circulair rechtsom.

Bij alleen polarisatie zou men bij een draaiing van het hoofd al problemen bekomen.

En circulair werkt beter.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: 3d films

Omdat dat minder afhankelijk is van je eigen beweging (hoofd schudden,...)?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: 3d films


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: 3d films

Ik vroeg me af hoe de techniek achter 3D films in bioscopen tegenwoordig werkt. Laatst heb ik Avatar gezien ...
In Belgie is het Dolby 3D, maar in Nederland is het in elke bioscoop anders. Hier is de 3D techniek per bioscoop in kaart gebracht (Dolby3D, XpanD, RealD, Masterimage techniek, IMAX 3D, Dubbelprojectie). 1

Oproep: wie gaat de komende dagen even op onderzoek in de bioscopen om straks te laten weten welke techniek het beste werkt?

Reageer