[Biologie] multipele allelen (definitie)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 87

[Biologie] multipele allelen (definitie)

Ik kan op internet maar moeilijk vinden wat multipele allelen zijn...

Wat ik wel heb gevonden is dat multipele allelen, allelen zijn waarvan verschillende mutaties bekend zijn..

Dus als ik zeg dat het allel voor haarkleur een multipele allel is, eentje voor bruin haar, eentje voor blond, eentje voor rood enz..., heb ik het dan goed begrepen, of niet??

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Biologie] multipele allelen (definitie)

Ik denk (hoop) dat je hier wat uitleg kan vinden in de engelse Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ploidy
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 704

Re: [Biologie] multipele allelen (definitie)

zoek eens op multiple allelie. En ja je hebt het goed begrepen. Muliple allelie wil niets anders zeggen dat de eigenschap is opgeslagen in meerdere allelen.

Berichten: 87

Re: [Biologie] multipele allelen (definitie)

Dan heb ik heb dus niet goed begrepen... :shock:

Jij zegt: de eigenschap is verdeeld over meedere allelen,

Ik zeg: als er meerdere allelen bestaan voor een eigenschap (die hoeven dan niet persé op meerdere allelen te liggen) dan zijn het multipele allelen.

Re: [Biologie] multipele allelen (definitie)

arual schreef:Dan heb ik heb dus niet goed begrepen... :shock:  

Jij zegt: de eigenschap is verdeeld over meedere allelen,

Ik zeg: als er meerdere allelen bestaan voor een eigenschap (die hoeven dan niet persé op meerdere allelen te liggen) dan zijn het multipele allelen.
dan zeg je dus hetzelfde.

Berichten: 87

Re: [Biologie] multipele allelen (definitie)

Nee, volgens mij mis ik hier iets.... :shock:

Ik bedoel...als er meerdere allelen voor een eigenschap bestaan...maar dan dat je ze niet allemaal hebt....je hebt, om maar weer even terug te komen op het voorbeeld dat ik gebruikte, of een allel voor bijvoorbeeld zwart haar, of een allel voor blond haar. Je hebt ze nooit tegelijk...en dus hoeven ze niet over meerdere allelen verspreid te liggen.

Maar als ik het goed begrijp dan is een multipel allel dus een allel als de eigenschap wel over meerdere allelen verspreid ligt...

Kan iemand misschien ook een voorbeeld noemen van multipele allelen

En dan ook wat voorbeelden van geen multipele allelen?[/b]

Berichten: 61

Re: [Biologie] multipele allelen (definitie)

Multiple allelie is het verschijndsel waarbij een dezelfde gen meer dan 2 vormen(allelen) heeft.

Voorbeeld multiple allelie is de gen voor bloedgroepen zijn drie vormen (allelen) van A, B en O

Reageer