Symbolen statica

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Symbolen statica

om de reactiekrachten in A en B te berekenen is het verschil in opleggingen hier toch niet van belang, of zie ik dat verkeerd?
mieke.gif
mieke.gif (8.36 KiB) 1362 keer bekeken
wat is trouwens de definitie/werking/interpretatie van deze symbolen precies nu ik hier toch mee bezig ben?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Symbolen statica

Links is een scharnier: verhindering van horizontale en verticale verplaatsing

Rechts is een roloplegging: verhindering van verticale verplaatsing (naar beneden)

Er zijn geen horizontale krachten => Ax = 0

Hier is het verschil in oplegging niet van belang voor de berekening. Je kan eenvoudig met een momentenevenwicht de verticale reactiekrachten bepalen. Je met wel opletten dat in B enkel een verplaatsing naar beneden is verhinderd. Indien e groot is kan het ding dus omkiepen en zou je een reactiekracht in B hebben naar beneden gericht wat niet mogelijk is met het type van oplegging.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Symbolen statica

Perfect duidelijk, dank.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Symbolen statica

Graag gedaan. Uiteraard zijn er nog andere opleggingen mogelijk. Ik vind helaas geen overzichtje online.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 150

Re: Symbolen statica

Ter aanvulling van jhnbk.

Berichten: 4.246

Re: Symbolen statica

Een 'inwenige' kracht op pagina pII.4? :eusa_whistle:
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Symbolen statica

jhnbk schreef:Links is een scharnier: verhindering van horizontale en verticale verplaatsing

Rechts is een roloplegging: verhindering van verticale verplaatsing (naar beneden)

Er zijn geen horizontale krachten => Ax = 0

Hier is het verschil in oplegging niet van belang voor de berekening. Je kan eenvoudig met een momentenevenwicht de verticale reactiekrachten bepalen. Je met wel opletten dat in B enkel een verplaatsing naar beneden is verhinderd. Indien e groot is kan het ding dus omkiepen en zou je een reactiekracht in B hebben naar beneden gericht wat niet mogelijk is met het type van oplegging.
Is er niet nog een reden? (althans, ik dacht dat dit de reden was, corrigeer me als ik verkeerd ben :eusa_whistle: )

Door de doorbuiging van de balk ontstaat er namelijk ook een horizontale reactiekracht in B (indien dit een scharnier zou zijn), de uitkomst is dus anders dan als B een oplegging is. Door hier een oplegging ipv een scharnier te gebruiken wordt die extra horizontale reactiekracht dus omzeilt, ook bij een doorbuiging, wat de oefening eenvoudiger maakt.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 4.246

Re: Symbolen statica

Is er niet nog een reden?
Jouw reden is dat B geen scharnier is omdat dat de opgave makkelijker maakt? :eusa_whistle:
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Symbolen statica

Dat heeft eigenlijk niets met de vraag te maken en ik denk dat het nog fout is ook (althans zal dat effect ongetwijfeld verwaarloosd worden in de gangbare berekeningstechnieken). Zolang er geen horizontale krachten zijn is er geen horizontale reactie kracht. Indien er wel horizontale reactiekrachten zijn zou je wel kunnen zeggen dat de rol i.p.v. het scharnier de berekening eenvoudiger maakt. (Statisch bepaald (isostatisch) vs. Statisch onbepaald (Hyperstatisch))
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Symbolen statica

Jouw reden is dat B geen scharnier is omdat dat de opgave makkelijker maakt? :eusa_whistle:
Ja, oplegging in B zou dus (veel) eenvoudiger zijn dan scharnier.
Dat heeft eigenlijk niets met de vraag te maken en ik denk dat het nog fout is ook (althans zal dat effect ongetwijfeld verwaarloosd worden in de gangbare berekeningstechnieken). Zolang er geen horizontale krachten zijn is er geen horizontale reactie kracht. Indien er wel horizontale reactiekrachten zijn zou je wel kunnen zeggen dat de rol i.p.v. het scharnier de berekening eenvoudiger maakt. (Statisch bepaald (isostatisch) vs. Statisch onbepaald (Hyperstatisch))
Verwaarloosd in ieder geval wel. Maar als ik het me goed herinner is je laatste beschrijving nauwkeuriger. In het geval van een scharnier is het stelsel overbepaald, je hebt te veel vergelijkingen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer