Springen naar inhoud

Reactie-enthalpie

• Log in om te kunnen reageren

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2010 - 10:46

Ik heb een vraagstuk opgekregen waar ik gedeeltelijk niet aan uit kan.

Hoeveel energie komt er vrij bij de ontleding van kaliumchloraat tot kaliumchloride en 1,00 l zuurstofgas.

De reactie die ik bekom: 2 KCLO 3 :eusa_whistle: 2 KCL + 3O 2

Nu heb ik de reactievergelijking al, ik dacht eerst al om de reactie-enthalpie te berekenen die als ik goed heb gerekend =
2 mol. (-437 kj/mol) + 3 mol. (0 kj/mol) - 2 mol. ( -398 kj/mol) =- 78 kj

Nu moet ik de energie bereken, maar ik weet niet hoe?

Veranderd door Prot, 17 januari 2010 - 10:47

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2010 - 10:48

Er wordt gegeven dat er 1 liter O2 vrijkomt.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2010 - 11:07

Er wordt gegeven dat er 1 liter O2 vrijkomt.

Dit is het volume, maar wat kan ik hier dan mee doen? De massa berekenen, via de formule voor dichtheid of de volumeconstante (22,4 l/mol)?

Of moet ik vertrekken vanuit de formule voor de enthalpieverandering:
Δ H = Δ U + p. Δ V

Veranderd door Prot, 17 januari 2010 - 11:12

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2010 - 11:29

Dat is het volume (in l), en dat moet je omrekenen naar een hoeveelheid (in mol). Ik zou dat op de gemakkelijkste manier doen.

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2010 - 11:57

Dat is het volume (in l), en dat moet je omrekenen naar een hoeveelheid (in mol). Ik zou dat op de gemakkelijkste manier doen.

Is het aantal mol= 10 l : 22,4 l/mol = 0,446 mol. Moet ik dan de massa uitrekenen of het aantal moleculen voor energie?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2010 - 12:07

Kijk gewoon eens naar de eenheden. En hou je vervolgens aan regel 1 van het chemisch rekenen: Reken alles om in molen, en reken daarmee verder.

Hier:

Nu heb ik de reactievergelijking al, ik dacht eerst al om de reactie-enthalpie te berekenen die als ik goed heb gerekend =
2 mol. (-437 kj/mol) + 3 mol. (0 kj/mol) - 2 mol. ( -398 kj/mol) =- 78 kj

Heb je uitgerekend hoeveel energie er vrijkomt bij de ontleding van 2 mol KClO3. Wat is dan de reactie-enthalpie in J/mol?

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2010 - 17:38

Kijk gewoon eens naar de eenheden. En hou je vervolgens aan regel 1 van het chemisch rekenen: Reken alles om in molen, en reken daarmee verder.

Hier:

Heb je uitgerekend hoeveel energie er vrijkomt bij de ontleding van 2 mol KClO3. Wat is dan de reactie-enthalpie in J/mol?

Maar ik weet niet hoe ik de energie moet bereken dat is juist de vraag? Voor 1 mol KCLO 3. komt er -394 kj/mol vrij, dat is de vormingsenthalpie, hoe kan ik hieruit dan de energie bepalen?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2010 - 17:49

Maar ik weet niet hoe ik de energie moet bereken dat is juist de vraag? Voor 1 mol KCLO 3. komt er -394 kj/mol vrij, dat is de vormingsenthalpie, hoe kan ik hieruit dan de energie bepalen?

Je hebt de reactie-enthalpie toch al? Alleen heb jij hem berekend voor 2 mol reactant. Reken hem om naar 1 mol reactant, en je weet de reactie-enthalpie in J/mol (of kJ/mol - in beide gevallen met een hoofdletter J).

Vervolgens moet je dus eens gaan berekenen hoeveel mol KClO3 er nu in jouw geval is weggereageerd.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures