Springen naar inhoud

Meiose

• Log in om te kunnen reageren

WendieJ

WendieJ

• >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2010 - 11:33

Hee, ik heb vraagje over meiose want ik snap het niet helemaal..
Kan iemand mij dit uitleggen stap voor stap? Vanaf het aantal chromosomen in het begin en dan de DNA-replicatie en dan de meisose I en 2 ?

alvast bedankt!

:eusa_whistle:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Strobo

Strobo

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2010 - 14:01

Geplaatste afbeelding
Profase I

* Op te delen in de volgende fasen:
o Leptoteen: chromosomen hier voor het eerst zichtbaar
o Zygoteen: homologe chromosomen verschijnen naast elkaar, ze worden compacter
o Pachyteen: homologe chromosoomparen condenseren verder en worden dikker en korter
o Diploteen: twee chromatiden per chromosoom zichtbaar → tetraede beeld
o Diakinesis: loskomen van de homologe chromosomen, eerst nabij het centromeer, dan verder naar perifeer

Het kernmembraan en de nucleoli verdwijnen, er wordt een spoelfiguur aangelegd en de chromosomen worden duidelijk zichtbaar. Ze bewegen zich naar het evenaarsvlak toe tussen de twee centriolenparen. De verspreiding van het chromosoom van vader en moeder gebeurt willekeurig.

Metafase I

De chromosomen leggen zich nu niet elk apart in het evenaarsvlak, zoals bij de mitose, maar per homoloog paar. Het zijn dus twee zusterchromatiden die aan de spoeldraden worden vastgehecht.

Anafase I

De homologe chromosomen worden nu, elk met hun twee zusterchromatiden, van elkaar weggetrokken. Het aantal chromosomen wordt gehalveerd.

Telofase I

De cel gaat zich insnoeren. Er zijn nu twee dochtercellen ontstaan die ieder een haplo´d aantal chromosomen bezitten, telkens bestaande uit twee zusterchromatiden.

Deze 2 haplo´de cellen zullen zich verder delen door een deling gelijkend op mitose. Het resultaat zal dus 2 haplo´de dochtercellen zijn per diplo´de moedercel.

Meiose II

Aan dit gedeelte van de meiose gaat er geen interfase vooraf en volgt direct op de eerste meiotische deling. Deze fase verloopt zoals de mitose, met het verschil dat er geen homologe paren meer zijn.

Profase II

In iedere dochtercel wordt een spoelfiguur gevormd, loodrecht op de richting van de vorige.

Metafase II

De chromosomen liggen onder elkaar in het evenaarsvlak met hun centromeer aan de spoeldraden bevestigd.

Anafase II

De trekdraden trekken de zusterchromatiden uit elkaar, zodat deze zich elk naar hun pool verplaatsen. We krijgen nu onafhankelijke dochterchromosomen.

Telofase II

De spoelfiguren worden afgebroken. Er vindt opnieuw celinsnoering plaats. De chromosomen ondergaan despiralisatie en decondensatie tot lange dunne chromatinedraden.

Het resultaat is 4 gameten die haplo´d zijn.

Moest je een wetenschappelijkere verklaring willen kan ik nog altijd mijn cursus erbij nemen i.p.v. wikipedia :eusa_whistle:
Whenever people agree with me I always feel I must be wrong.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures