[scheikunde] h3o+ deeltjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[scheikunde] h3o+ deeltjes

Hallo,

Ik heb een paar vragen omtrent de H3O+ deeltjes bij het onderwerp zuren en basen.

1. Is H3O+ een sterk zuur, of tussen sterke en zwakke zuren in? (volgens tabel 49 in Binas).

2. Is Zoutzuur een sterk zuur?

3. Is het goed dat bij sterke zuren zwakke basen de H3O+ volledig wordt omgezet in H2O? Dus bijvoorbeeld:

Azijnzuur en Zoutzuur

CH3COO- en HCl + H3O+

=

CH3COO- + H3O+ ---> CH3COOH + H2O?

4. Welke concentraties van de vergelijking hierboven zijn gelijk aan elkaar?

5. Kunnen 2 zuren met elkaar reageren?

6. Moet bij zuur-base reacties na de pijl altijd H2O staan?

7. Wanneer zet je H3O+ voor de pijl, en wanneer H2O+? Want ik denk dat ik dat vaak door elkaar haal. Is het zo dat bij zuurbase reacties je H2O na de pijl zet, en H3O+ voor de pijl, en bij een zuur in water oplossen andersom? (en bij een base in water oplossen, H2O+ voor de pijl en OH- na de pijl?)

Ik hoop dat jullie de vragen kunnen beantwoorden. Als je er 1 niet weet, laat die gewoon open. Als iemand het antwoord weet op 1 van deze vragen ben ik al blij. :eusa_whistle: ](*,)

Groeten,

Mimbosa

Berichten: 817

Re: [scheikunde] h3o+ deeltjes

1. Is H3O+ een sterk zuur, of tussen sterke en zwakke zuren in? (volgens tabel 49 in Binas).
er is niets tussen een sterk of zwak zuur.

als het een zuur is, dan is het sterk of zwak. H3O+ is een zwak zuur. Het is namelijk een evenwicht tussen dit met water en OH-
2. Is Zoutzuur een sterk zuur?
Iderdaad. Dit kan je ook zien aan het feit dat de pKa waarde (of pKz soms) kleiner is als 2
3. Is het goed dat bij sterke zuren zwakke basen de H3O+ volledig wordt omgezet in H2O? Dus bijvoorbeeld:

Azijnzuur en Zoutzuur
Niet helemaal. Als je azijnzuur en zoutzuur bij elkaar doet, dan doe je een zwak zuur en sterk zuur bij elkaar.

voor je je zoutzuur toevoegt heb je in oplossing een evenwicht (want azijnzuur is zwak zuur)

CH3COO- en CH3COOH

In waterig midden splits je zoutzuur volledig (sterk zuur) in Cl- en H+ (wat H3O+ vormt).

Deze H3O+ zal met je acetaten reageren.

De zuur-base reactie wordt.

H3O+ + CH3COO- --> CH3COOH. + H2O

Afhankelijk van hoeveel zoutzuur je toevoegt heb je nog H3O+ over, of heb je niet geoneg om alle acetaten om te vormen.)

Het gevormde azijnzuur zal dan weer een evenwicht gaan instellen, en opnieuw H3O+ vrijstellen.

Door zuur bij zuur te doen, ga je eigenlijk de pH nog meer verlagen, dus nog meer H3O+ krijgen.
4. Welke concentraties van de vergelijking hierboven zijn gelijk aan elkaar?
Wat bedoel je hier nu eigenlijk mee? Ik heb de vraag niet helemaal
5. Kunnen 2 zuren met elkaar reageren?
Jazeker. Een algemeen regeltje stelt: Een sterk zuur zal een zwak zuur uit zijn zout verdrijven.

MAW: een sterk zuur, zal het zout van een zwak zuur terug naar het zwakke zuur omzetten.

Zie de reactie van acetaat en HCl voor een praktisch voorbeeld
6. Moet bij zuur-base reacties na de pijl altijd H2O staan?
Meestal zal dit het geval zijn. afhankelijk of je werkt met H+ of H3O+ in het opstellen van je reactie ga je al dan niet water hebben.
7. Wanneer zet je H3O+ voor de pijl, en wanneer H2O+?
H2O+ bestaat niet. Dit zal dus ook nooit voor of na een pijl staan.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] h3o+ deeltjes

Mimbosa schreef:Hallo,

Ik heb een paar vragen omtrent de H3O+ deeltjes bij het onderwerp zuren en basen.

1. Is H3O+ een sterk zuur, of tussen sterke en zwakke zuren in? (volgens tabel 49 in Binas).
Zoals je in die tabel kunt zien staat H3O+ genoteerd tussen de sterke en de zwakke zuren in. Maar zoals je ook kunt zien staat er geen waarde voor Ka achter. Je moet het zo zien: Een sterk zuur dissocieert volledig wanneer het oplost in water. Hierbij ontstaat H+, dat zich bindt aan een watermolecuul en H3O+ vormt. Het is dit H3O+ dat vervolgens (in een zuur-basereactie) met een base zal reageren.
3. Is het goed dat bij sterke zuren zwakke basen de H3O+ volledig wordt omgezet in H2O? Dus bijvoorbeeld:

Azijnzuur en Zoutzuur

CH3COO- en HCl + H3O+

=

CH3COO- + H3O+ ---> CH3COOH + H2O?
Wat je in de eerste regel probeert weer te geven weet ik niet, maar er klopt in ieder geval niets van. De tweede regel klopt wel. Wat je hier weergeeft is de reactie tussen het acetaat-ion, de geconjugeerde base van azijnzuur, en en sterk zuur. Inderdaad is die reactie tussen aflopend.
5. Kunnen 2 zuren met elkaar reageren?
Alleen als een van die 2 zuren ook een base is, en als het geconjugeerde zuur van die base zwakker is dan het andere van de 2 zuren. Een voorbeeld is de reactie tussen H3O+ en HC2O4-.
6. Moet bij zuur-base reacties na de pijl altijd H2O staan?
Alleen als het om een reactie met een sterk zuur en/of een sterke base gaat. Dus niet in het geval van een reactie tussen een zwak zuur en een zwakke base.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 14

Re: [scheikunde] h3o+ deeltjes

Water is toch gewoon H2O? waarom bestaat dat niet?

En ik bedoel: welke concentraties, zijn aan elkaar gelijk. Dus [H3O] = [CH3COO-] bijvoorbeeld. Geldt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] h3o+ deeltjes

Je schrijft tot twee keer toe H2O+. Het was waarschijnlijk en typfout, je bedoelde waarschijnlijk gewoon H2O, maar dat was uit die vraagstelling niet duidelijk af te leiden, al was het maar door het ontbreken van sub- en superscript.

In sommige gevallen, bijvoorbeeld in de meeste oplossingen van een sterk zuur en in sommige gevallen in oplossingen van een zwak zuur (dit ligt aan de concentratie), mag je ervan uitgaan dat de [H3O+ gelijk is aan die van de geconjugeerde base van het zwakke zuur.

In andere gevallen niet. Wanneer je een oplossing van natriumacetaat zou maken (NaCH3COO), dan treedt CH3COO- op als base. Je kunt daar zeker niet stellen dat [CH3COO-] gelijk is aan [H+.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer