Isometrie: rotatie en verschuiving
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
- Berichten: 7.390
Isometrie: rotatie en verschuiving
Deze bedrieglijk eenvoudige matrix stelt een rotatie en verschuiving voor. Nu moet ik dat aantonen.
Een mogelijke strategie zou erin kunnen bestaan om de (3,1,2) af te splitsen, maar dat blijkt geen goede keuze (de basisvectoren worden verwisseld).
Nu zit een beetje vast, want ik weet niet direct hoe ik het anders moet doen.
Ik heb het geprobeerd om toch de (3,1,2) af te splitsen, en vervolgens de fixpunten te berekenen. Dat geeft aanleiding tot de vectorruimte voortgebracht door (1,1,1), waarrond gedraaid wordt, en een verschuiving van (3,2,1).
Dit is echter nog niet de uiteindelijke uitkomst. (Waar zit de fout in deze methode?) En hoe vind ik nu met welke hoek er gedraaid wordt?
Ik dacht aan A=M(A*)M-1met A* de matrix met in de eerste kolom (1,0,0), in de tweede (0,cos,sin) en in de derde (0,-sin, cos). Dat is echter immens veel rekenwerk...
Iemand zin/idee/inspiratie?
Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
- Berichten: 24.578
Re: Isometrie: rotatie en verschuiving
Je kan het volgens mij toch best splitsen, in het lineair gedeelte en dan de verschuiving. Met dat lineair gedeelte bepaal je dan de fixpunten (heb je goed) en dan moet je nog de rotatiehoek bepalen. In de standaardbasis heeft deze rotatie als voorstelling de standaardmatrix voor een rotatie; maar je moet wel nog naar deze basis. Dat zal wel wat rekenwerk zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
- Berichten: 7.390
Re: Isometrie: rotatie en verschuiving
OK, en dat product van 3 matrices, waarin termen in cosinus en sinus zitten, stel je dan gelijk aan de gegeven matrix om zo theta te bepalen.
Is het dat?
Bedankt!
Is het dat?
Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
- Berichten: 24.578
Re: Isometrie: rotatie en verschuiving
Je hebt je standaard rotatiematrix (met sin/cos), tussen de matrices die je basisovergang bepalen; gelijkstellen aan de matrix die het lineair deel van de transformatie beschrijft.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
- Berichten: 7.390
Re: Isometrie: rotatie en verschuiving
OK, dat begrijp ik nu, waarvoor dank!
Het vervolg van de oefening bestaat erin om de (3,1,2) op te splitsen in (2,2,2) en (1,-1,0). Die (2,2,2) is een veelvoud van de richtingsvector van de rotatieas die we reeds gevonden hadden en de (1,-1,0) nemen we bij de matrix van de rotatie, klopt dat?
Waarom verandert dat de hoek van de rotatie niet?
Het vervolg van de oefening bestaat erin om de (3,1,2) op te splitsen in (2,2,2) en (1,-1,0). Die (2,2,2) is een veelvoud van de richtingsvector van de rotatieas die we reeds gevonden hadden en de (1,-1,0) nemen we bij de matrix van de rotatie, klopt dat?
Waarom verandert dat de hoek van de rotatie niet?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
- Berichten: 24.578
Re: Isometrie: rotatie en verschuiving
Die verschuiving over (1,-1,0) gebeurt in het loodvlak, zo heb je (3,1,2) net gesplitst.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
- Berichten: 7.390
Re: Isometrie: rotatie en verschuiving
Ok, nu begrijp ik wat de methode nu juist doet!
Bedankt, TD
Bedankt, TD
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
- Berichten: 24.578
Re: Isometrie: rotatie en verschuiving
Oké, graag gedaan!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)