Isometrie: rotatie en verschuiving

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Isometrie: rotatie en verschuiving

opgave.png
opgave.png (19.95 KiB) 176 keer bekeken
Ik heb over deze opgae al een vraag gesteld, maar aangezien ik het deze keer anders wil aanpakken, lijkt het me beter een nieuw topic te starten, om verwarring met de vorige te vermijden.

Deze bedrieglijk eenvoudige matrix stelt een rotatie en verschuiving voor. Nu moet ik dat aantonen.

Een mogelijke strategie zou erin kunnen bestaan om de (3,1,2) af te splitsen, maar dat blijkt geen goede keuze (de basisvectoren worden verwisseld).

Nu zit een beetje vast, want ik weet niet direct hoe ik het anders moet doen.

Ik heb het geprobeerd om toch de (3,1,2) af te splitsen, en vervolgens de fixpunten te berekenen. Dat geeft aanleiding tot de vectorruimte voortgebracht door (1,1,1), waarrond gedraaid wordt, en een verschuiving van (3,2,1).

Dit is echter nog niet de uiteindelijke uitkomst. (Waar zit de fout in deze methode?) En hoe vind ik nu met welke hoek er gedraaid wordt?

Ik dacht aan A=M(A*)M-1met A* de matrix met in de eerste kolom (1,0,0), in de tweede (0,cos,sin) en in de derde (0,-sin, cos). Dat is echter immens veel rekenwerk...

Iemand zin/idee/inspiratie?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Isometrie: rotatie en verschuiving

Je kan het volgens mij toch best splitsen, in het lineair gedeelte en dan de verschuiving. Met dat lineair gedeelte bepaal je dan de fixpunten (heb je goed) en dan moet je nog de rotatiehoek bepalen. In de standaardbasis heeft deze rotatie als voorstelling de standaardmatrix voor een rotatie; maar je moet wel nog naar deze basis. Dat zal wel wat rekenwerk zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Isometrie: rotatie en verschuiving

OK, en dat product van 3 matrices, waarin termen in cosinus en sinus zitten, stel je dan gelijk aan de gegeven matrix om zo theta te bepalen.

Is het dat?

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Isometrie: rotatie en verschuiving

Je hebt je standaard rotatiematrix (met sin/cos), tussen de matrices die je basisovergang bepalen; gelijkstellen aan de matrix die het lineair deel van de transformatie beschrijft.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Isometrie: rotatie en verschuiving

OK, dat begrijp ik nu, waarvoor dank!

Het vervolg van de oefening bestaat erin om de (3,1,2) op te splitsen in (2,2,2) en (1,-1,0). Die (2,2,2) is een veelvoud van de richtingsvector van de rotatieas die we reeds gevonden hadden en de (1,-1,0) nemen we bij de matrix van de rotatie, klopt dat?

Waarom verandert dat de hoek van de rotatie niet?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Isometrie: rotatie en verschuiving

Die verschuiving over (1,-1,0) gebeurt in het loodvlak, zo heb je (3,1,2) net gesplitst.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Isometrie: rotatie en verschuiving

Ok, nu begrijp ik wat de methode nu juist doet!

Bedankt, TD
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Isometrie: rotatie en verschuiving

Oké, graag gedaan!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer