Proef van melde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 7

Proef van melde

Hallo, als je een grafiek maakt van kracht en snelheid, moet deze dan evenredig zijn of de grafiek kracht en snelheid² en waarom is dat dan ? en wat heeft dat te maken met de formule: V= √ ( F / M per meter)?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Proef van melde

Op basis van de formule die je geeft, zou ik in een grafiek bijvoorbeeld v en [wortel]F uitzetten.

Maar wat is precies de opdracht, welke formule moet je aan de hand van een proef nagaan?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7

Re: Proef van melde

Nou ik moet twee grafieken maken, eentje waarbij je de kracht uitzet tegen de snelheid en één waarbij je de kracht uitzet tegen de snelheid in het kwadraat. De opmerking die hier bij staat is :Geef commentaar op de vorm van de grafiek. Denk aan de formule: V= √ ( F / M per meter). Maar ik weet niet of mijn grafieken kloppen en daarom was mijn vraag welke grafiek evenredig is.. en hoe je dat kunt vertellen d.m.v de formule die hierboven staat van de snelheid.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Proef van melde

http://nl.wikipedia.org/wiki/Evenredig
Recht evenredig

Twee grootheden zijn recht evenredig als de ene een veelvoud is van de andere. Voor waarden ongelijk 0 is dan de verhouding van beide grootheden constant. De grootheden gaan gelijk op. Hun constante verhouding wordt evenredigheidsconstante of evenredigheidsfactor genoemd. Neemt de ene grootheid met een bepaalde factor toe, dan neemt ook de andere grootheid met die zelfde factor toe. De grafiek van een recht evenredig verband is een rechte lijn door de oorsprong, met de evenredigheidsfactor als richtingscoëfficiënt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Proef van melde

Maar ik weet niet of mijn grafieken kloppen en daarom was mijn vraag welke grafiek evenredig is.. en hoe je dat kunt vertellen d.m.v de formule die hierboven staat van de snelheid.
Je zou het aan de formule kunnen zien, maar vertel eens hoe de twee grafieken er bij jou uitzien - misschien kunnen we dat logisch verklaren als we dan de formule erbij nemen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7

Re: Proef van melde

De grafiek van V en F loopt evenredig en de grafiek van V² en F loopt gebogen, maar ik moet uitleggen waarom dit het geval is, alleen snap ik dat niet ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Proef van melde

Ik kan begrijpen dat je dat niet snapt, want dat kan niet kloppen...

Misschien kan je je data eens doorgeven, of zijn dat te veel gegevens?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7

Re: Proef van melde

Dit zijn de resultaten:

Spankracht F Aantal hele golven Golflengte λ Snelheid V Snelheid in het kwadraat V²

1 N 5 32.80 cm 32.8 m/s 1075.84 m/s²

2 N 3.5 46.86 cm 93.71 m/s 8782. 314 m/s²

3 N 3 54.67 cm 164.01 m/s 26899.28 m/s²

4 N 2.5 65.60 cm 262.4 m/s 68748.84 m/s²

5 N - - - -

6 N 2 82.00 cm 492 m/s 242064 m/s²

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Proef van melde

Als dit gegevens zijn van een proef i.v.m. een formule van de vorm v =√(F/M), dan vrees ik toch dat er iets mis is...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7

Re: Proef van melde

Wij moesten de proef doen, en daarna een tabel maken met kracht, aantal hele golven, golflengte, snelheid en snelheid² en dit zijn de uitkomsten bij mij.... en de grafieken moesten wij verklaren met de formule : V = wortel F/M..

kunt u mij vertellen hoe de grafieken er dan ong uit zouden moeten zien ??

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Proef van melde

Als v = √(F/M), dan heb je (na kwadrateren) v² = F/M of nog F = M.v². Hierdoor verwacht je een evenredigheid tussen F en v², omdat ze gelijk zijn aan elkaar op die evenredigheidsfactor M na. Als je F uitzet tegen v, dan verwacht je een parabool omdat er een kwadraat boven de v staat (denk aan de standaardparabool y = x²).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7

Re: Proef van melde

oke bedankt, dan moet ik nog maar is goed naar mijn metingen kijken..

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Proef van melde

Daar zit natuurlijk altijd wel een fout op, maar misschien ging er iets mis bij de metingen.

Los daarvan, begrijp je wel hoe je die formule moet "lezen" en vertalen naar een grafiek?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7

Re: Proef van melde

nee dat snap ik ook niet! want dat moet ik wel weten in mijn verslag...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Proef van melde

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Reageer