Springen naar inhoud

Resonantie-energie

• Log in om te kunnen reageren

FredQ

FredQ

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2010 - 18:37

De resonantie-energie is groter als:
1) de grensschrijfwijzen (resonantiestructuren) minder in energie verschillen
2) er meer grensstructuren mogelijk zijn.

Kan iemand uitleggen hoe die 2 factoren nu in feite ervoor zorgen dat de resonantie-energie groter wordt? Ik zie niet in wat nu het gevolg is van die 2 factoren (en dus hoe ze ervoor zorgen dat de resonantie-energie groter wordt)

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2010 - 22:33

Een "houtjes-touwtjes" uitleg:

Iedere resonantiestructuur is een schematische weergave van een extreme vorm. De relatieve energie van iedere vorm bepaalt in welke mate die vorm uiteindelijk bijdraagt aan de werkelijke structuur. Hoe meer vormen er zijn, hoe meer de elektronen kunnen worden uitgesmeerd over het gehele molecuul (of over een groter gebied). Het is dat uitsmeren dat voor een toename in de stabiliteit zorgt, en het is die toename die we de resonantie-energie noemen.

Maar als je nu 2 bijdrages hebt, waarvan de een (noemen we maar even A) energetisch veel gunstiger is dan de ander (B), dan zal de uiteindelijke structuur heel erg op structuur A lijken, en zijn de elektronen dus ook minder uitgesmeerd dan in een situatie waarin structuur A en B heel erg overeenkomen qua energie.

Wil je de "echte" uitleg dan zul je structuren moeten beschouwen in hun quantummechanische beschrijving. Daarin vorm je moleculaire oritalen door lineaire combinaties te maken van de golffuncties van de atomaire orbitalen. In die wiskundige handeling, waarvan de finesses niet meer in mijn vingers zitten, komt op een bepaald moment een term naar boven die je de resonantie-energie kunt noemen.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

FredQ

FredQ

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2010 - 18:31

Ja ok, denk dat ik er wel genoeg over weet nu. Bedankt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures