Krachten op de scooter vraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 67

Krachten op de scooter vraag

Beste,

Ik heb deze vragen die ik heb beantwoord.

Erik rijdt weg op zijn scooter. De motorkracht is constant 180 N. De versnelling is 1,2 m/s2. Erik en zijn scooter wegen samen 125 kg.

A. Bereken de nettokracht.

De nettokracht berekenen:

Ik gebruik hier de formule Fres = m x a

Fres = ?

m = 125 kg

a = 1,2 m/s2

Fres = 125 x 1,2 ms2

Fres = 150 N.

Ik weet niet of dit klopt.. Ik hoop het wel..

Vraag B vind ik een klein beetje vaag..:S

B. Hoe groot is de weerstand op de scooter op dat moment? Leg uit.

Ik dacht gewoon 180 N (motorkracht) - het antwoord van a (150 N) = 30 N.

Zou dit goed zijn? :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Krachten op de scooter vraag

tien met een griffel, zoen van de juffrouw en een bank vooruit.

EDIT:

op één klein detail na, laten we zeggen een 9,9 dan.

Eigenlijk zou je sommetje zó moeten uitkomen dat je uitkomt op een weerstandskracht van -30 N (dus 150-180 = -30)

Maar dit lijkt me ergens 3e-4e leerjaar? Maken we nog geen probleem van. De richting aangegeven door die min denken we er dan wel bij...... :eusa_whistle: )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 67

Re: Krachten op de scooter vraag

Jan van de Velde schreef:tien met een griffel, zoen van de juffrouw en een bank vooruit.

EDIT:

op één klein detail na, laten we zeggen een 9,9 dan.

Eigenlijk zou je sommetje zó moeten uitkomen dat je uitkomt op een weerstandskracht van -30 N (dus 150-180 = -30)

Maar dit lijkt me ergens 3e-4e leerjaar? Maken we nog geen probleem van. De richting aangegeven door die min denken we er dan wel bij...... ](*,) )
Hartelijk bedankt Jan!!!!!!!!!!!!! Ik snap het ;) ;) :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Krachten op de scooter vraag

Netjes doe je het zo:

Fres = Fmotor + Fweerstand

150 = 180 + Fweerstand

dus geldt dat Fweerstand = 150-180 = -30 N

Daarmee zie je dat F weerstand een andere kant op gericht is dan Fres en Fmotor.

zie ook de [microcursus] krachten samenstellen en ontbinden (vectoren) , hoofdstuk 2
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 67

Re: Krachten op de scooter vraag

Jan van de Velde schreef:Netjes doe je het zo:

Fres = Fmotor + Fweerstand

150 = 180 + Fweerstand

dus geldt dat Fweerstand = 150-180 = -30 N

Daarmee zie je dat F weerstand een andere kant op gericht is dan Fres en Fmotor.

zie ook de [microcursus] krachten samenstellen en ontbinden (vectoren) , hoofdstuk 2
WOw!! Bedankt de tip & voor de topic! Super handig dit!!! Ik heb het meteen in mn favoriten geplaatst. :eusa_whistle: ](*,) ;)

Heel erg bedankt!!! ;)

Berichten: 67

Re: Krachten op de scooter vraag

Beste,

Mag ik u nog 1 vraag stellen?

Ik weet namelijk dat er rolweerstand, schuifweerstand, luchtweerstand is. Maar is er een wrijvingskracht. Horen deze 3 weerstanden, bij de wrijvingskracht?

Dank u wel.

MVG,

Skipito

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Krachten op de scooter vraag

Je mag vragen stellen tot je niks meer weet te verzinnen hoor.

Rolweerstand of rolwrijving, luchtweerstand of luchtwrijving, het zijn volledig uitwisselbare termen, twee namen voor hetzelfde beestje. Je drukt ze uit als een (tegenwerkende) kracht. Noem eht dus rolwrijvingskracht, of rolweerstandskracht, óók al goed.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer