Springen naar inhoud

2 onbekende berekenen, hoe?

• Log in om te kunnen reageren

Marscha

Marscha

• >25 berichten
  • 80 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2010 - 21:20

Ik zit namelijk vast met het volgende. Dit is een oefenopgave voor mijn tentamen. Ik zou dit graag onder de knie willen hebben, want verwacht dat dit een tentamenopgave wordt. Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen. Er is voor de schotelhoogte een aparte formule voor een capilair GC-systeem door n of andere fabrikant als volgt gedefinieerd:

Dm (((10*k^2+ 7k + 3) * R^2) dp^2
H= 3,5 * ---- + --------------------------------- * Dm + ----- * u
u 4(k+1) Ds

L= 50 m
dp= 3,0 μm
Dm= 10-5 m^2/s
Ds= 10-9 m^2/s
R= 0,1 mm

Ik heb deze getallen in de formule ingevuld. Hier zijn H en u dus onbekend. HOe kun je wiskundig aanpakken. H en u moet ik wel weten om dat in een grafiek als H-u curve uit te zetten

10-5 (((10*4^2+ 7*4 + 3) * 1*10-4 ^2) 3* 10-6^2
H= 3,5 * ---- + --------------------------------- *10-5 + ----------- * u
u 4(4+1) 10-9

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2010 - 21:25

Met de typografie is het wat misgelopen...

Wat is nu precies de opgave? Als je een grafiek van H in functie van u moet tekenen, dan valt er niets meer "op te lossen". Moet je de grafiek maken met een GRM of...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Marscha

Marscha

• >25 berichten
  • 80 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2010 - 21:37

Met de typografie is het wat misgelopen...

Wat is nu precies de opgave? Als je een grafiek van H in functie van u moet tekenen, dan valt er niets meer "op te lossen". Moet je de grafiek maken met een GRM of...?

Ja sorry ik heb dit zo direct vanuit de Word-bestand gekopieerd. In feite moeten de getallen opschuiven richting de deelstreep en dan is het wel makkelijker om te lezen.

Uit de gegevens die zijn gegeven, luidt de vraag: Schrijf de uitdrukking voor H uit met alle gegevens ingevuld. En vervolgens moet je H (y-as) en u (x-as) tegen elkaar uitzetten in een grafiek --> In Excel hoor. GRM zegt mijn niets, wat is dat eigenlijk?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2010 - 21:42

GRM = grafische rekenmachine.

Er valt "wiskundig" verder niets meer te doen, nu is het gewoon Excel de grafiek laten tekenen - heb je gezien hoe dat moet in Excel?

Marscha

Marscha

• >25 berichten
  • 80 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2010 - 22:00

GRM = grafische rekenmachine.

Er valt "wiskundig" verder niets meer te doen, nu is het gewoon Excel de grafiek laten tekenen - heb je gezien hoe dat moet in Excel?

Ja dat wel, maar het probleem is dat de waarden van H en u niet bekend zijn?

Dus heb je 2 onbekenden. Verder staan ook geen serie waarden van H en u beschreven in de opgave

Dus vroeg me af hoe je die twee kunt uit berekenen?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2010 - 22:04

Je kan die met deze gegevens niet "berekenen", met elke u komt er een H overeen. Misschien is er gegeven voor welke u-waarden je de grafiek moet maken? Indien niet, ken je uit de context misschien zelf een realistisch bereik van u-waarden? Je kiest dan zelf een rij u-waarden waarvoor je Excel H kan laten berekenen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures